Název:
Rytmus v kresbě
Překlad názvu:
Rhythm in Drawing
Autoři:
Martínková, Pavlína ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce je Rytmus v kresbě. V práci se zabývám kresbou jako prostředkem výtvarného vyjádření určité emoce, gesta, názoru a také rytmem a jeho propojením s kresbou. Konkrétně se věnuji oblastem akčního umění a performativní tvorby. Práce je rozdělena na tři části. V teoretické části se nejprve zabývám pojmem kresba, uvádím historii kresby, různé kresebné techniky a modifikace, také se zabývám rytmem a jeho vlivy na člověka. Představuji umělce druhé poloviny 20. století, pro které je rytmus důležitým prvkem tvorby a také představuji umělce, kteří mě svou tvorbou inspirovali k vlastní práci. V praktické části ukazuji zrod, postupy a výsledky mé vlastní práce, spojené s rytmem a kresbou, doplněné o fotodokumentaci, videodokumentaci, zpětnou reflexi a sebereflexi. V poslední části představuji svou výtvarnou řadu zadání pro pedagogické využití akční kresby ve spojitosti s rytmem v rámci školních hodin, která je částečně inspirována mojí výtvarnou prací, jež je popsána v praktické části a částečně vychází z motivu každodennosti. Také představuji svůj artefileticky pojatý úkol, jehož postupy a výsledky lze nalézt v této práci.Rhythm in drawing is a theme of this bachelor thesis. In my paper I pursue with a drawing like a means of fine art statement of particular emotions, gesture, opinion and rhythm either and its connection with drawing. I concretely profess to action art and performance art. The paper is made from three parts. In a theoretical part I refer on history of drawing, various techniques and modifications of drawing and I also refer on rhythm and its influences on a human. I describe artists from the second half of 20. century who use rhythm in their art work and I also introduce artists who inspired me with their own creation to my own artwork. In a practical part I show an origin, goings and results of my own artwork, which is connected with rhythm and drawing, with photo-documentation, video-documentation, back reflection and self-reflection. In the last part I present my art line of tasks for pedagogical use of action drawing in conjunction with rhythm within the framework of school lessons, which is partly inspired by my own artwork, that can be found in my practical part, and partly by everydayness. I also present an artefiletic work and its goings and results.
Klíčová slova:
kresba; linie; pohyb; prostor; psychika; rytmus; trans; drawing; line; motion; psyche; rhythm; space; trance