Název:
Výuka mediální výchovy u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Teaching Media Education for Students with Special Educational Needs in Primary School
Autoři:
Švarcbeková, Markéta ; Bartoňová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce se zabývá výukou mediální výchovy na prvním stupni základní škol se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vychází ze studia odborné literatury, aktuální školské legislativy a praxe autorky - pedagoga na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První, teoretická část definuje základní pojmy, výuku mediální výchovy, její začlenění v rámci RVP ZV. Rovněž přináší stručný pohled na výuku mediální výchovy v zahraničí (Francie, Spojené království a Německo). Druhá část rigorózní práce obsahuje výsledky výzkumného šetření a to, dotazníkového šetření zaměřeného především na výuku, pomůcky v mediální výchově, předměty, ve kterých je mediální výchova začleňována a na problémy, které se při výuce mediální výuky podle pedagogů nejčastěji vyskytují. Dále práce obsahuje rozbor vyučovacích hodin, ve kterých je začleňována mediální výchova jako průřezové téma. Rigorózní práce obsahuje rozhovory s pedagogy, které jsou následně analyzovány pomocí otevřeného a axiálního kódování. Rigorózní práce poskytuje pohled pedagogů na výuku mediální výchovy. Přináší zjištění, že věk a nedostatek vzdělání pedagoga ovlivňuje výuku mediální výchovy, výběr pomůcek a formu výuky. Výzkum jako další zjištění přinesl, že pedagogové vnímají jako problém nedostatek...The rigorosum thesis deals with the teaching of media education at the first stage of primary schools with a focus on children with special educational needs. It is based on the study of professional literature, current school legislation and the practice of the author - a teacher at the first stage of primary school. The thesis consists of three parts. The first, theoretical part defines the basic concepts, teaching media education, its inclusion in the RVP ZV. It also provides a brief overview of teaching media education abroad (France, the United Kingdom and Germany). The second part of the rigorous thesis contains the results of a research survey, a questionnaire survey focused primarily on teaching, aids in media education, subjects in which media education is included and the problems that most often occur in teaching media education according to teachers. Furthermore, the work contains an analysis of lessons in which media education is included as a cross-sectional topic. Rigorous work contains interviews with teachers, which are then analyzed using open and axial coding. Rigorosum thesis provides a view of teachers on the teaching of media education. It brings the finding that the age and lack of education of the teacher affects the teaching of media education, the choice of aids and the...
Klíčová slova:
bezpečnost na internetu; mediální výchova; pedagog; pomůcky; rámcový vzdělávací program; sociální sítě; specifické vzdělávací potřeby; výzkum postojů; základní škola; aid; educational framework program; internet security; media education; pedagogue; primary school; social networks; special educational needs; survey of attitudes