Název:
Cenová elasticita poptávky po alkoholu: Meta-analýza
Překlad názvu:
Price Elasticity of Alcohol Demand: A Meta-Analysis
Autoři:
Boško, Anita ; Havránek, Tomáš (vedoucí práce) ; Janda, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The main objective to this meta-analysis is to estimate the price elasticity of alcohol demand after correcting for publication bias and to identify the attributes that explain the data heterogeneity. By employing a funnel asymmetry test, this study confirms and corrects for the presence of the publication bias and suggests that price elasticites for wine and spirits have decreased. This finding is in line to the changing drinking patterns, where wine and spirits become more attractive beverages then beer. A stronger publication bias has been confirmed also under the assumption of nonlinearity, which is derived by applying the "stem-based" method. To account for model uncertainty we use Bayesian model averaging and derive that the length of the data, highly frequency data and estimates under the specification for unconditional demand function, contribute the most to the data heterogeneity. Heavy drinkers are not responsive to the price changes, exhibiting a totally inelastic alcohol demand. Country development is important and low and medium income countries may affect the estimated alcohol price elasticities.Hlavním cílem této metaanalýzy je odhadnutí cenové elasticity alkoholu a identifikace atributů, které vysvětlují heterogenitu dat po korekci publikační selektivity. Tato studie potvrzuje a upravuje výskyt publikační selektivity použitím testu trychtýřové asymetrie a naznačuje, že se elasticita ceny u vína a lihovin snížila. Toto zjištění se shoduje s měnícími se zvyklostmi v oblasti konzumace, kdy se víno a lihoviny stávají atraktivnějšími nápoji než pivo. Publikační selektivita je také nejsilnější za předpokladu nelinearity, což bylo potvrzeno aplikací "stem-based" metody. Bayesovské průměrování modelů bylo využito pro objasnění nestability modelu, na tomto základě odvozujeme, že množství dat, jejich frekvence a odhady specifikované funkcí bezpodmínečné poptávky, nejvíce přispívají k heterogenitě dat. Těžcí pijáci nejsou příliš reaktivní na změnu ceny, a tak vykazují naprosto nepružnou poptávku po alkoholu. Důležitý je také stupeň rozvoje ve zkoumané zemi, protože země s nízkými a středními příjmy mohou ovlivňovat odhadovanou elasticitu ceny alkoholi.