Original title:
Politická image: marketingový nástroj nebo osobní přesvědčení?
Translated title:
Political image: marketing tool or personal conviction?
Authors:
Petrák, Jiří ; Perottino, Michel (advisor) ; Brunclík, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Móda jakožto fenomén je spjata s lidskou společností odjakživa. Ve své práci zkoumám, jakou roli hraje móda v politice, jak vyjadřuje spjatost s danou kulturou, politickou funkcí nebo společenským postavením obecně, přičemž se zaměřuji jen na pánskou módu. Na symbolickou roli módy v politice nahlížím prizmatem Hanny F. Pitkin a jejího konceptu symbolické reprezentace a také pomocí politického marketingu. Vlastní výzkum probíhal pomocí osobních rozhovorů s poslanci a senátory z vybraných politických stran. Tato práce nabízí rozbor, jakou roli hraje pánská móda v politickém zastoupení a jak reflektuje ideové založení daného politického zástupce. Klíčová slova Pánská móda, politická reprezentace, politický marketing.Fashion as a phenomenon was always connected with the human society. In this work I answer the role of men's fashion in politics within the cultural context in the Czech Republic. In this part I use the theory of representation from Hanna Pitkin, concretely the part about symbolic representation. It also uses theories from political marketing. My own research was done through the interviews with politicians from investigated political parties. This paper offers an answer which role plays the fashion in politics and how it is connected with the ideological background of the individual politician. Key words Men's fashion, political representation, political marketing.
Keywords:
Men's fashion; political marketing; political representation; politická reprezentace; politický marketing; Pánská móda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121048