Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Ptáci v učebnicích pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia (Analýza grafického zpracování kapitoly Ptáci se zaměřením na modelové druhy)
Original title:
Ptáci v učebnicích pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia (Analýza grafického zpracování kapitoly Ptáci se zaměřením na modelové druhy)
Translated title:
Birds in Textbooks for Elementary Schools and Lower Grammar Schools (Analysis of the Graphic Design of the Chapter Birds with Focused on Model Species)
Authors:
Vávrová, Anna ; Dvořáková, Radka (advisor) ; Poupová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá grafickým zpracování kapitoly Ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro základní školy a nižší gymnázia se zaměřením na používané modelové druhy (dále jen MD) pro danou kapitolu. Zaměření na MD vyplývá z faktu, že autoři vybírají různé zástupce z taxonu a ti nejsou jednotně zobrazování nebo popisováni. Teoretická část DP se zabývá definicí a funkcí učebnice ale také možnostmi jejich výzkumu. Jsou zde popsány zejména výzkumy, které se zaměřují na význam grafické informace v učebnicích a mylné představy u žáků pro taxon ptáci. Ve druhé části kapitoly se věnuji charakteristice taxonu ptáků. V praktické části DP je mým prvním cílem zmapovat a analyzovat grafickou informaci a její zpracování pro taxon ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia. Analýza zahrnuje srovnání konkrétních učebnicových druhů, způsoby jejich zobrazování, způsoby jejich popisu v rámci textu a další charakteristiky, které se týkají všech obecných obrázků, jež znázorňují důležité znaky skupiny. Dalším cílem této části DP je popsat a zhodnotit MD pro taxon ptáci (Aves), který by byl vhodný pro výuku na základní škole nebo nižším stupni gymnázia včetně zařazení do učebnic. V závěru DP shrnuji výsledky srovnávání využívaných MD v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupně...This diploma thesis deals with the graphic processing of the chapter Birds (Aves) in natural science textbooks for teaching at elementary school or lower grammar school with a focus on the model species (hereinafter referred to as MS) used for the chapter. The focus on MS stems from the fact that the authors choose different taxa representatives from the taxon, they are not uniformly displayed or described. The theoretical part of the DT deals with the definition of a textbook and the possibilities of its analysis. In particular, research is described here, which focuses on the importance of graphic information in textbooks and misconceptions in pupils for the taxon birds. In the second part of the chapter I deal with the characteristics of the bird taxon. In the practical part of DT, my first goal is to map and analyze graphic information and its processing for the taxon birds (Aves) in natural science textbooks for primary and lower grammar school. The analysis involves the comparison of specific textbooks, the ways in which they are displayed, the ways of describing them in the text and other characteristics that relate to all general pictures that show important features of the group. Another aim of this part of DT is to describe and evaluate the MS for the bird tax (Aves), which would be...
Keywords:
birds; model species; textbook analysis; textbooks; analýza učebnice; modelový druh; ptáci; učebnice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119861