Název:
Adaptace adolescentů na prostředí střední školy
Autoři:
Prokopová, Milena Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci je zpracováno téma: Adaptace adolescentů na prostředí střední školy. Přechod ze základní školy na školu střední, je pro žáky velmi stresujícím obdobím, proto se budu věnovat hlavně školní zátěži. V teoretické části definuji pojem adolescent a jeho psychický a fyzický vývoj. Dále se věnuji socializaci adolescenta, a to vztahy s rodiči a jeho vrstevníky. Převážnou část teoretické práce se soustřeďuji na samotný přechod ze základní školy na školu střední, volbu školy s pohledu výzkumů, školní zátěž, psychosociální stres a jeho důsledky. Použitými metodami pro zpracování teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání a syntéza. Cílem praktické části je zjistit jaké problémy nastávají u žáků v prvním ročníku střední školy s maturitním oborem a středního odborného učiliště. Jaká je školní zátěž, jaké problémy mají s novým učivem, nebo kolektivem a kdo s nimi řeší tyto problémy? To jsou některé otázky, kterým jsem se věnovala v průzkumném šetření. K tomuto je použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat je dotazník navržený pro účely průzkumu. Respondenty jsou žáci prvních ročníků střední školy a žáci prvních ročníků středního odborného učiliště. Data z dotazníků jsou zpracována v tabulkách a grafech.A theme composed in the bachelor´s work: Adaptation of adolescents to secondary school environment. The transition from elementary school to secondary school is for students very stressful period, that is why I focus mainly on school strain. In the theoretical part I define the term adolescent and his mental and physical development. Further I deal with the socializing of adolescents regarding a relationship with parents and children of the same age. The major part of the theoretical work focuses on the transition from elementary school to secondary school as such, school selection with the point of view of research, school strain, psychosocial stress and its consequences. The methods which are used for processing the theoretical part is the study of professional literature sources, creation of extracts and their analysis, comparison and synthesis. The aim of the practical part is to find out what problems arise with students in the first year of the secondary school with graduation and vocational schools. What is the school strain, what problems they have with new school work, or a community, and who solves these problems with them? These are some questions which I paid my attention to in the exploratory investigation. A questionnaire method is applied. A tool used for the data collection is a questionnaire, made for the survey purposes. Respondents are students of the first years of secondary school and students of the first year of vocational school. Data from questionnaires are compiled in tables and graphs.
Klíčová slova:
adaptace; adolescence; socializace