Název:
Cesty do Utopie. K obrazu sovětského Ruska v prostředí československé kulturní levice v meziválečném období
Překlad názvu:
Travels to Utopia. The Image of Soviet Russia within the Czechoslovak Cultural Left in the Interwar Period.
Autoři:
Šimová, Kateřina ; Vykoukal, Jiří (vedoucí práce) ; Glanc, Tomáš (oponent) ; Křesťan, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce je věnována vztahu československé kulturní levice k sovětskému Rusku v meziválečném období. Zabývá se obrazem sovětského Ruska, který se v tomto prostředí utvářel, přičemž poukazuje na to, že pro řadu československých levicových umělců a intelektuálů sloužil jako nosná konstrukce pro vlastní vize ideálního společenskopolitického uspořádání. Obraz sovětského Ruska tak v jejich pojetí představoval utopii v tom smyslu, jaký tomuto fenoménu připisuje sociolog Karl Mannheim. Předkládaná práce popisuje proces vzniku tohoto utopického obrazu v prostředí československé kulturní levice počátkem dvacátých let, mapuje proměny jeho tematické a motivické struktury a sleduje jeho rozpad na pozadí ideového štěpení československé kulturní levice na konci třicátých let. Tento proces je sledován na souboru cestopisů, v nichž levicoví umělci a intelektuálové formulovali své bezprostřední dojmy a zkušenosti z této země. K jejich analýze je pak využita metoda sémiotické textové analýzy. Prostřednictvím analýzy konfrontačních a transformativních funkcí utopického obrazu sovětského Ruska se předkládaná práce pokouší objasnit postoje a stanoviska československých umělců a intelektuálů k sovětskému Rusku v kontextu společensko-politické situace meziválečného období a v širších souvislostech meziválečného...The proposed dissertation is devoted to the relations of the Czechoslovak cultural left to Soviet Russia in the interwar period. It focuses on the image of Soviet Russia, pointing out that for many Czechoslovak leftist artists and intellectuals it served as a framework for their own vision of an ideal socio-political arrangements. In their view, the image of Soviet Russia stood out as a utopia in the sense that the sociologist Karl Mannheim attributes to this phenomenon. The dissertation follows the evolution of this utopian image among the Czechoslovak cultural left in the early 1920s, maps the changes in its thematic structure and motives and follows its disintegration against the ideological split of the Czechoslovak cultural left in the late 1930s. This development is perceived through the analysis of travelogues in which left-wing artists and intellectuals presented their immediate impressions and experiences from this country. The semiotic text analysis method is being used for this purpose. By analysing the confrontational and transformative functions of the utopian image of Soviet Russia, the dissertation attempts to clarify the attitude of Czechoslovak artists and intellectuals towards Soviet Russia in the context of the socio-political situation of the interwar period and in the broader...
Klíčová slova:
cestopis; ideologie; intelektuál; kulturní levice; obraz; Sovětský svaz; utopie; Československo; cultural left; Czechoslovakia; ideology; image; intellectual; Soviet Union; travelogue; utopia