Název:
Intuice a vakuum filmového obrazu
Překlad názvu:
Intuition and vacuum of film imaging
Autoři:
Krůček, Václav ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Dvořák, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má disertační práce zkoumá účinky specifických momentů filmu v rámci jeho ontologického potenciálu. Sleduje formy zásahů do stability a plynulosti vizuální re- prezentace, které mohou vyvolat intuici nového. Úvodní kapitoly jsou věnovány "obrazu o sobě" jako prezentaci trvání sebe-modulujícího záběru, jehož zdánlivá nehybnost vyvolá (v součinnosti se zvukem) intuitivní tlak mimoobrazového pole. Vztah viditelného a tušeného je zkoumán z hlediska iniciačních impulsů a změn imanentních filmovému záznamu, jehož specifika jsou obsahem následujících argumentací. Záběry z tohoto pohledu neplní jen narativní funkci prostřednictvím obrazové re-prezentace skutečnosti, ale jsou také současně pohybem elementárních struktur v čase, jak je přibližuje Gilles Deleuze. Za pomoci odkazů k jeho úvahám analyzuji v dalších kapitolách faktory, podílející se na možném vyvolání intuice, jako jsou: účinky sekvenčních procesů diference, repetice a rytmu filmových obrazů, jejich trvání, elementarizace, refrakce a mizení. Náhlé vstupy těchto procesů a jejich setrvávání jsou prezentovány na konkrétních příkladech, v kterých intuice opouští médium a odhaluje skutečnost mimo film.My PhD thesis explores impacts of the specific moments of film within the context of its ontological potential. It follows forms of intervention into stability and continuity of visual re-presentation, which may induce intuition of the new. The opening chapters are devoted to the image "in itself", presented as duration of a "self-modulating" shot, whose apparent stillness initiates (with participation of sound) the pressure of off-screen field. The relationship of visible and sensible is considered from this point as initiation of impulses and changes immanent to film recording, as examined in subsequent arguments. Presented shots in these cases not only fulfill its narrative function by means of pictorial representation, but act concurrently as movement of elementary structures in time, as Gilles Deleuze points out. Based on references to his reflections, the following chapters expand on topics that analyze factors, partaking in possible initiation of intuition: effects of sequential processes of difference and repetition in film images, their rhythm, duration, elementarization, refraction and disappearance. Sudden occurences and persistence of these processes are demonstrated in film examples, where intuition departs medium and unfolds reality beyond film.
Klíčová slova:
film|ontologie|Deleuze|reprezentace|čas|intuice|diference|repetice|stáze|modulace|rytmus; film|ontology|Deleuze|representation|time|intuition|difference|repetition|stasis|modulation|rhythm