Název:
Facebook a Instagram ve výuce mediální výchovy na II. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Facebook and Instagram in Media Education at the Lower Secondary School
Autoři:
Smola, Lukáš ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o tématu sociálních sítí a jejich využití v obsahu mediální výchovy na II. stupni základní školy. Pozornost je věnována dvěma sociálním sítím - Facebooku a Instagramu. Předkládaná práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou (empirickou). Úvodní část práce se věnuje teoretickým východiskům (soc. sítě - klasifikace a typy sociálních sítí, vývoj sociálních sítí, elektronická komunikace a její specifika, mediální komunikace, mediální gramotnost, mediální výchova aj.). V závěru teoretické části je upřena pozornost na vztah mediální výchovy a stěžejních kurikulárních dokumentů (především rámcového vzdělávacího programu). Na teoretická východiska plynule navazuje praktická část, která ve svém úvodu reflektuje dosavadní poznatky předních českých lingvistů, jenž se staly empirickými východisky práce. Dále jsou uvedeny důvody, proč by měla mít problematika sociálních sítí ve výuce své místo. Ve své stěžejní části práce přináší: analýzu vybraných materiálů souvisejících s mediální výchovou, konstrukci navrhovaných námětů do výuky, které počítají se začleněním sociálních sítí; doklady o stanovení a přisouzení výstupů rámcového vzdělávacího programu k navrhovaným námětům a výzkumnou sondu, jež na základě zkonstruovaného dotazníku zjišťovala postavení učitelů českého jazyka a...This diploma thesis focuses on social networks and their usage in media education at a lower secondary school. The thesis exclusively deals with Facebook and Instagram and is divided into two parts, the theoretical one and the practical (empirical) one. The theoretical part studies both types of social networks and presents their development. Moreover, it focuses on the specifics of electronic communication and alludes to other topics such as media communication, media literacy, media education etc. The concluding passages of the theoretical part then focus on the relationship between media education and the curricular documents of the Czech educational system. The following practical part applies the outcomes of the theoretical part. Firstly, it takes into account works of several Czech linguists on whose findings the empirical analysis rests. Secondly, the reasons why media education should be present in education are listed. In its main part, the thesis then presents an analysis of selected material related to media education and offers possible methodological suggestions relevant to media education. The outcomes of those suggestions for the curricular documents are present, too. Finally, it also copes with research conducted on Czech language teachers and their stance towards Facebook and...
Klíčová slova:
elektronická a mediální komunikace; Facebook; Instagram; mediální gramotnost; mediální výchova; rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; sociální sítě; vyučování mediální výchovy; český jazyk; curricular document; Czech language; electronic and media communication; Facebook; Instagram; media education; media literacy; social networks; teaching media education