Název:
Edukace dětí s mentálním postižením ve světle současných vzdělávacích trendů
Překlad názvu:
Education of children with mental disabilities from point of view of the contemporary educational trends
Autoři:
Kotrbáčková, Eva ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce s názvem Edukace dětí s mentálním postižením ve světle současných vzdělávacích trendů je analyzovat průběh inkluzivního vzdělávání žáka s lehkým mentálním postižením na počátku povinné školní docházky, posoudit vliv vnějších faktorů na úspěšnost společného vzdělávání a sestavit konkrétní doporučení pro další inkluzivní praxi ve škole, kde výzkum probíhal. V úvodních kapitolách jsou uvedena teoretická východiska zabývající se edukací žáků s mentálním postižením. Jsou zde definovány pojmy mentální postižení a mentální retardace, uvedena charakteristika žáků s tímto postižením, možnosti jejich edukace a legislativní dokumenty vztahující se ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Kapitoly se zabývají inkluzivním vzděláváním, které je hlavním současným trendem v edukaci, je vymezen pojem inkluzivní vzdělávání, jeho podmínky, výhody a možné problémy s ním spojené a popsány faktory tento typ vzdělávání ovlivňující. Jsou zde uvedeny didaktické principy, metody i rady pro vzdělávání žáků s mentálním postižením. Na tyto kapitoly navazuje další, která je zaměřena na samotný výzkum a je v ní zpracována případová studie. Pro vypracování diplomové práce bylo použito, kromě analýzy odborné literatury, kvalitativní výzkumné šetření zpracované na základě přímého pozorování,...The main goal of this thesis entitled Education of children with mental disabilities from point of view of the contemporary educational trends is to analyze progress of inclusive education on pupil with light mental disorder at the beginning of mandatory education, evaluate the influence of external factors on the success of joint learning and draw up specific recommendations for further inclusive practice at the school where the research was conducted. The first chapters describe theoretical background dealing with the education of pupils with mental disabilities. Chapters contain definition of terms mental disabilities and mental retardation, characteristics of pupils with these disabilities, possibilities of their education, legislative documents related to the education of pupils with special educational needs. Chapters are dealing with inclusive education which is currently the leading trend in modern education. The inclusive education term is defined, its conditions, advantages and possible connected problems and also factors influencing this type of education are described. There are given the didactic principles, methods and advice for mental disabilities pupils education. Following chapter is focused on research itself and contains case study. Except professional literature analyzes where...
Klíčová slova:
edukace; inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; education; inclusive education; mental disabilities