Original title:
Sociální sítě jako primární zdroj informací při prezidentských volbách - komparace USA a ČR
Translated title:
Social networks as primary information source during presidential elections - comparison between USA and Czech republic
Authors:
Šírová, Veronika ; Moravec, Václav (advisor) ; Jirků, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] This bachelor thesis is dedicated to the pre-election communications of presidential candidates on social network sites which are slowly becoming a primary source of information and news content for members of generation Y and Z. The intent of this thesis is to compare the use of Facebook in the presidential campaign in two different countries - the United States of America and the Czech Republic (or Czechia.) In the case of the United States this thesis focuses on the presidential election of 2016 between the candidates Donald Trump and Hillary Clinton. In Czechia the research sample comprises the 2018 presidential election candidates Milos Zeman and Jiri Drahos. This issue is introduced in the theoretical part, which describes the transformations related to the launch of Web 2.0 and social media. Next, problematic aspects of the online environment are discussed, followed by a delineation of characteristics of Facebook as an information content source. Finally, the role of social network sites in the area of political marketing is mentioned. The practical part of this thesis concentrates on analyzing the data collected from a total of 578 Facebook posts, which the above mentioned candidates posted in a three week period prior the final election. This research examines the frequency, type,...Bakalářská práce se věnuje předvolební komunikaci prezidentských kandidátů na sociálních sítích. A to s ohledem na fakt, že pro zástupce generací Y a Z se internet a potažmo sociální sítě postupně stávají primárním zdrojem informací. Záměrem je porovnat, jakým způsobem používali sociální sít Facebook prezidentští kandidáti ze dvou zemí - Spojených států amerických a České republiky. V případě USA se jedná o volby z roku 2016 a kandidáty Donalda Trumpa a Hillary Clintonovou. V České republice se práce zaměřuje na volby z roku 2018 a kandidáty Miloše Zemana a Jiřího Drahoše. Problematiku nejprve uvede teoretická část, jež popisuje proměny spojené se vznikem Webu 2.0 a nástupem síťových digitálních médií. Zmíněny jsou problematické aspekty internetového prostředí. Přibližuje také sociální sítě a Facebook jakožto informační zdroj a věnuje se roli sociálních sítí v politickém marketingu. Samotná praktická část se pak soustředí na analýzu dat získaných z celkem 578 příspěvků, které výše uvedení kandidáti zveřejnili v průběhu tří týdnů před finální prezidentskou volbou. Zkoumána je četnost, typ, rozsah, tématika a zabarvení příspěvků každého kandidáta a také trendy, jež v průběhu stanového časového období vykazují. Následně jsou poznatky z obou zemí porovnávány. Poslední podkapitola vyhodnocuje význam...
Keywords:
Donald Trump; Facebook; Hillary Clinton; Jiri Drahos; Milos Zeman; new media; pre-election communication; presidential candidates; social network sites; Web 2.0; Donald Trump; Facebook; Hillary Clintonová; Jiří Drahoš; Miloš Zeman; nová média; prezidentští kandidáti; předvolební komunikace; sociální sítě; Web 2.0
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110311