Název:
Srovnání environmentálního uvědomění žáků z tradičních a alternativních základních škol
Překlad názvu:
Comparison of Environmental Awareness of Pupils from Traditional and Alternative Elementary Schools
Autoři:
Sokolíková, Eliška ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Kroufek, Roman (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá porovnáním environmentálního uvědomění žáků 2. stupně z tradičních a alternativních základních škol. Kvalitativní výzkum byl prove- den pomocí skupinových rozhovorů, ve kterých se žáci vyjadřovali k jednotli- vým předem určeným environmentálním tématům a uváděli příklady vlastního chování a zkušeností v daných oblastech, které poukazují na míru jejich skuteč- ného uvědomění v přístupu k ochraně životního prostředí. Koncepce rozhovoru je zvolena tak, aby bylo možné odhalit jednotlivé faktory, které mohou mít na environmentální uvědomění vliv (škola, rodina, zájmové kroužky atd.). Jed- notlivé školy, ze kterých byli žáci vybíráni, byly kromě rozřazení na tradiční a alternativní školy porovnávány také na základě jejich přístupu k ochraně životního prostředí pomocí předem stanovených kritérií. Mezi tato kritéria patří například zjištění, zda má škola aktivního environmentálního koordiná- tora, zda se škola proaktivně staví k ochraně životního prostředí a snaží se v tomto ohledu motivovat své žáky, zda a do jaké míry se ve škole třídí odpad apod. V práci jsou popsány hlavní faktory, které se podle výsledků našeho vý- zkumu na ovlivnění environmentálního uvědomění žáků mohou podílet (ro- dina, škola, internet a další média, zájmové kroužky, vztah k přírodě a další). Porovnání přístupu...The thesis compares environmental awareness of conventional and alterna- tive lower secondary school students. The qualitative research was performed through a group interview, where participants expressed their opinion on par- ticular environmental topics and gave examples of their behaviour and expe- rience related to those fields, which showed a true level of their environmental protection awareness. The concept of the interviews was chosen to disclose an individual factors that can affect environmental awareness (school, family, af- ter school activity etc.). The schools, which students were selected from, were sorted out not only by the criterion of conventionality but by approach to en- vironmental protection as well. Following findings are, for example, included among these criteria: If the school has an environmental coordinator, whether students are motivated in compliance with the proactive environmental po- licy, if and in what extent is waste separated in the particular school and the like. The main factors, that can, according to the survey results, partake in the affection of the students' environmental awareness, are described in the thesis (family, school, internet and other media, hobbies, relationship to nature and more). The comparison of school approach to environmental...
Klíčová slova:
alternativní školství; ekologie; environmentální uvědomění; environmentální výchova; životní prostředí; alternative education; ecology; environment; environmental awareness; environmental education