Original title:
Nadaný žák na základní škole - možnosti rozvíjení v předmětu český jazyk
Translated title:
Intelectually gifted pupil in the basic school - development in Czech language classes
Authors:
Chejnovská, Lenka ; Šmejkalová, Martina (advisor) ; Hájková, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá intelektově nadanými žáky a z užšího hlediska nadanými žáky v předmětu český jazyk na druhém stupni základní školy. V teoretické části se autorka věnuje nadání k českému jazyku, definicím a pojmům z dané problematiky, známým modelům, charakteristikám nadaných žáků a přístupům českých škol ke vzdělávání těchto žáků. ráce se dále zabývá problematikou jazykové inteligence a osobností učitele nadaných žáků. Cílem práce je zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé českého jazyka s nadanými žáky a jaké odlišnosti vidí mezi nadanými žáky a žáky prototypickými. K tomuto šetření byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Následujícím cílem je objevit postoje nadaných žáků k vyučovanému předmětu, k jehož splnění je využita metoda strukturovaného rozhovoru. K dalšímu cíli patří nalezení rozdílů mezi výsledky nadaných žáků a prototypických žáků v předmětu český jazyk. Metodou se stal didaktický test.This theses focuses on intellectually talented pupils and from the narrower point of view on pupils of the Czech language at the second level of an elementary school. In the theoretical part, the author deals with a talent for the Czech language, definitions and concepts of a given issue, existing models, characteristics of gifted pupils and approaches of Czech schools towards the education of these pupils. This theses also focuses on linguistic intelligence and personality of teachers of gifted pupils. The aim is to reveal what are the experiences of the teachers of the Czech language with the gifted students and what differences are there between gifted individuals and ordinary students. For this solution is used a structured interview method. The next aim is to find out the attitudes of gifted pupils towards a taught subject. A semi-structured interview method is used to meet this aim. The final aim is to find differences between results of talented pupils and ordinary pupils in the subject of the Czech language. As an appropriate method was chosen a didactic test.
Keywords:
didactics of the Czech language; education of pupils in the Czech language; Gifted pupil in the Czech language; language intelligence; talent for the Czech language; talent models; didaktika českého jazyka; jazyková inteligence; modely nadání; Nadaný žák v předmětu český jazyk; nadání k českému jazyku; vzdělávání nadaných žáků v českém jazyku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109107