Název:
Vztahy v pedagogickém sboru jako činitel klimatu školy
Překlad názvu:
The relations among the school staff as a factor in the school climate
Autoři:
Ondráček, Jiří ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Vztahy v pedagogickém sboru jako činitel klimatu školy AUTOR: Jiří Ondráček KATEDRA: Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Marie Linková, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem práce je klima školy a jeho ovlivnění vztahy v pedagogickém sboru. V teoretické části se zabývá vysvětlením pojmů klima, klima školy, rozdíly mezi prostředím a kulturou školy. Důležitou roli hraje i samotná škola nejen jako instituce, ale také jako organizace. V této části práce vymezuje klima školy, zabývá se jeho typologií. Seznamuje nás s požadavky na pozitivní klima školy a také s faktory (subjektivní, objektivní) klimatu školy. Práce se věnuje i otázkám samotného výzkumu školního klimatu, historií výzkumu i jednotlivým metodám výzkumné práce (různé druhy dotazníků, swot analýza, mapa ZŠ apod.). Velmi důležitou složkou teoretické části práce jsou samotné vztahy (klima) v pedagogickém sboru, definuje nám pedagogický tým, osobnost pedagogického pracovníka, samotnou osobnost učitele, jeho typologii a autoritu. V závěrečné části se zabývá práce klady a zápory ve vztazích mezi členy učitelského sboru a objasňuje jejich příčiny. Praktická část je zaměřena na výzkum klimatu v pedagogickém sboru, mezi samotnými vyučujícími a jejich vlivem na klima školy. Porovnává klima v učitelských sborech...TITLE: Relationships Among Teaching Staff as a School Climate Factor AUTHOR: Bc. Jiří Ondráček DEPARTMENT: Pedagogy Department, Charles University - Faculty of Education THESIS MENTOR: PhDr. Marie Linková, Ph.D. ABSTRACT: The topic of this thesis is school climate and relationships among teaching staff influencing it. The theoretical part includes explanation of the terms climate and school climate, and defines differences between school environment and school culture. An important part is school as an institution and an organisation as well. Theoretical part also defines school climate and its typology. It identifies requirements for a positive school climate and factors influencing it (subjective, objective). The thesis is also focused on research of the school climate itself, the history of research and particular research methods (various queationairres, SWOT analysis, school map, etc.). A very important component of the theoretical part is the description of relationships (climate) among the teaching staff. It defines the teaching team, personality of a pedagogical worker, personalities of teachers, their typology and authority. The concluding part is focused on positives and negatives of teaching staff relationships and it clarifies their causes. The practical part is focused on the research...
Klíčová slova:
klima; prostředí; tým; učitel; vztahy; škola; climate; environment; relation ships; school; teacher; team