Original title:
Kompetence a dovednosti učitelů pro implementaci osobnostní a sociální výchovy do práce školy
Translated title:
Competences and skills of teachers for implementation personal and social education of school work
Authors:
Kristlová, Martina ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] KRISTLOVÁ, Martina. Kompetence a dovednosti učitelů pro implementaci osobnostní a sociální výchovy do práce školy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. Diplomová práce. Diplomová práce se zabývá osobnostní a sociální výchovou a zjišťuje, jakou podobu by mohly mít kompetence a dovednosti pedagogů tak, aby se jejich kladný vliv promítal do chování žáků, nejlépe i mimo školní prostředí. V teoretické části popisuje pojmy osobnostní rozvoj dítěte a sociální výchovu. Dále se pak zaměřuje na typy vyučovacích stylů pedagogů, vyučovacích metod a jejich včleňování do výuky, aby se následně mohly co nejlépe promítat do osobnostní a sociální výchovy žáků. Následuje výčet didaktické podoby výuky vhodné k nenásilnému osvojování složek sociální a osobnostní výuky. Empirická část zahrnuje tři výzkumné metody - pozorování výuky, vyplnění sebehodnotících dotazníků vyučujících a dotazníkové šetření školního klima a oblíbenosti či neoblíbenosti žáků v jednotlivých třídách. Dotazníkové šetření považuji jako stěžejní materiál k získání směrodatných údajů. Výsledky jsou potom graficky znázorněny v jednotlivých tabulkách a grafech. Klíčová slova: osobnostní a sociální výchova, pedagogická komunikace, školní klima, vyučovací metody, styly výuky, osobnost učitele.KRISTLOVÁ, Martina. Competences and skills of teachers for implementation personal and social education of school work. Praha: Faculty of Education, Charles 's Univerzity, 2019. The diploma theisis. The diploma thesis is concerned with social and personal education at primary school. Its finds out competences and skills of teachers how they can carry their positive influence on their pupils expect of school environment. Theorectical part describes personal progress of child and social education. Then types of educations by teachers we can find out there., teaching methods and teaching 's methods implementation to the personal and social education of pupils as well. Practical part of diploma thesis contains three methods of research. The first one is long-time watching of teachers methods of education and pupils 's behaviour during the teaching lesson. The second one is oneself-evaluateing questionnaire for teachers. The last method includes two questionnaires for pupils and the both of them are researching popularity or unpopularity for pupils in the classroom. All questinnaires are the most important for my research because all of dates which I got together were very unexpected and somewhere suprising for me. Results are represented in tables. After tables I formed well arranged graphs where we...
Keywords:
climate of school; Key words: personal and social education; pedagogue 's communication; personality of teacher; styles of education; teaching methods; Klíčová slova: osobnostní a sociální výchova; osobnost učitele; pedagogická komunikace; styly výuky; vyučovací metody; školní klima
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106707