Název:
Podíl výtvarné keramické tvorby hendikepovaných na jejich seberealizaci
Překlad názvu:
Ceramic art as a means of self-realization of a pupil with special needs
Autoři:
Jarchovská, Lenka ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent) ; Stadlerová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dizertační práce se zaměřuje na problematiku osobnostního rozvoje žáků se speciálními potřebami ve výtvarné dimenzi jejich vzdělávání; v keramické výtvarné výchově pokročit od mechanické nápodoby řemeslných dovedností k jejich vlastní výtvarné seberealizaci. Pokusíme se prozkoumat, zdokumentovat a popsat, zda a jakým způsobem lze ovlivnit úspěšnost žáka. Ověříme tvrzení, že je možné prostřednictvím speciálně zvolených výtvarných úkolů, realizovaných v keramické hlíně, rozvíjet nejen pracovní, ale také intelektuální dovednosti spojené s interiorizací postupů. Předmětem výzkumu jsou projevy verbální komunikace v interakcích probíhajících mezi žáky navzájem; průběh interakcí, jejich vztah ke speciálním potřebám žáků a ke vzniku i ovlivnění jejich rolí ve skupině. Design výzkumu je koncipován jako kvalitativní vícečetná případová studie podle zakotvené teorie Strausse a Corbinové. Hlavními výzkumnými nástroji jsou videonahrávky, jejich transkripce, analýza získaných dat s využitím programu ATLAS.ti a jejich interpretace. Výstupy výzkumného projektu by mohly posloužit jako východiska pro vypracování efektivnější metodologie výuky keramiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; nově vzniklé edukační strategie by mohly pomoci ovlivnit nejen přístup učitelů, ale i žáků samotných k jejich dalšímu...This thesis aims at the problematics of personal growth of students with special needs in the field of art education. For example in ceramics they move from mechanical imitation of certain craftmanship to their own artistic self-realization. The goal of this thesis is to explore, dokument and describe in what ways can succes of a student be influenced. The claim will be verified, that though specifically chosen artistic tasks, that do not také place only in ceramics workshop, not only work related but also intelectuall skills that are connected with interiorization of the procedures can be developer. The subject of this research are the exspressions of verbal communicetion between students. The course of these interactions, their connection to the special needs of the students, and to the formationof their roles in the group, and what influence it has on these roles. This research is designed as a qualitative multiple case study according to theory of Strauss and Corbin. The main means of this research are transcription and analysis of data aquired from video recordings throughthe ATLAS.ti program and their interpretation. The output of this research could srve as a starting poind for creatings a more sffective methodology for teaching ceramics to students with special needs. The new educational...
Klíčová slova:
interakce a komunikace; role žáka ve skupině; seberealizace; učební výtvarný úkol; úspěšnost; Žák se speciálními potřebami; artistic self-realization; artistic tasks; interaction and communication; Students with special needs; succes of a student; the role of the pupil in group