Název:
Možnosti využití dynamické diagnostiky v rámci podpory žáků s lehkou mentální retardací
Překlad názvu:
Options how to use a dynamic diagnosis to help pupils suffering mild mental retardation
Autoři:
Marečková, Eva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na dynamické hodnocení mladších žáků s lehkou mentální retardací Testem zrakového vnímání hodnotící určité oblasti zrakové percepce. Alternativní diagnostická metoda propojená a zacílená na smysluplnou intervenci využívá diagnosticky zjištěné poznatky a výsledky u konkrétního žáka na vyhledávání adekvátní pomoci, na jeho podporu. Text v teoretické části se zaměřuje na žáka s lehkou mentální retardací, na jeho specifika a vzdělávání. Přináší základní poznatky o dynamické diagnostice, o dynamickém přístupu a jeho využití na podporu žáků se sníženým intelektem. V empirické části je kvalitativní výzkumné šetření zacíleno na ověření, zda test hodnotící vybrané aspekty zrakové percepce je vhodným nástrojem pro dynamické šetření u dětí s lehkým mentálním postižením, zda a na základě jaké formy intervence dojde u žáků, kteří byli zařazeni do výzkumného projektu, k rozdílným výsledkům v pretestu a post-testu. V závěru práce se Test zrakového vnímání jeví na základě zjištěných výsledků jako velmi účinným nástrojem pro dynamickou diagnostiku u jedinců s lehkou mentální retardací, udává v závěru spolu s doporučením nalezené vhodné formy intervence pro každého konkrétního žáka.The thesis focuses on dynamic evaluation of younger pupils with mild mental retardation by application of a Visual Perception Test, which evaluates certain areas of sight perception. It is an alternative diagnostic method focused on rational intervention, which applies diagnostically obtained findings and results in search for adequate assistance and support of the particular pupil. In the theoretical section, the text focuses on pupils with mild mental retardation, their specific features and education. It introduces basic findings on dynamic diagnostics and dynamic approach and its application in support of pupils with reduced intellect. In the empirical section, the research seeks to verify whether the test, which evaluates selected aspects of sight perception, is a suitable tool for dynamic examination of children with mild mental disabilities and whether and in what form of intervention, the pupils who have been included in the research project experience different results in the pre-test and post-test. Based on the detected results, the Visual Perception Test appears to be a very effective tool in dynamic diagnostics for individuals with mild mental retardation. In the conclusion and the recommendations, the work presents the detected suitable forms of intervention for each particular pupil.
Klíčová slova:
dynamická diagnostika; mentální retardace; vzdělávání žáků s LMR; zkušenosti zprostředkovaného učení; zrakové vnímání; dynamic diagnostics; education of pupils with mild MR; experience with assistance learning; mental retardation; sight perception