Název:
Nerovnosti vnímané studenty-imigranty v Čechách
Překlad názvu:
Perceived Inequalities by Immigrant Students in Czechia
Autoři:
Strnadová, Kristýna ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The Diploma thesis presents how teenage students from third countries understand their daily life problems and difficulties which happen to them as a consequence of being a foreigner in a host country. Based on an analysis of ten semi-structural interviews, it is shown that students face several types of problems. The situations mentioned reveal a lack of recognition of their position in the Czech Republic; however, students perceive problems this way rarely. Even though students describe relatively large amount of language and scholastic difficulties, and problems with classmates and unpleasant encounters outside of the school environment, they tend not to see them as inequalities but rather as inevitable situations connected to their status of being a foreigner. They also often understand the problems as individual experiences which do not happen collectively, they see these problems as exceptions and bad luck or as the same problems that Czechs have. Sometimes the problems are seen as inexplicable by the students. Only when an experience is strong enough, they perceive it as a racist behavior or discrimination. Despite the fact that students sometimes demonstrate an inability to react to such behavior, they create several strategies on how to avoid them and how to deal with them. What...Diplomová práce představuje, jak mladí studenti z tzv. třetích zemí chápají každodenní problémy a obtíže, které se jim dějí v důsledku jejich postavení cizince v hostitelské zemi. Na základě analýzy deseti polostrukturovaných rozhovorů je ukázáno, že studenti čelí mnoha různým problémům. Zmiňované problémové situace poukazují na nedostatek uznání pozice cizince v České republice, nicméně,přestože studenti popisují relativně velké množství jazykových a studijních obtíží, problémů se spolužáky a nepříjemných střetnutí mimo prostředí školy, mají tendenci je vnímat ne jako nerovnosti, ale jako nevyhnutelné situace spojené s jejich pozicí cizince. Také je často chápají jako individuální zážitky, které se nedějí kolektivně, či jako výjimky, smůlu nebo stejné problémy, s nimiž se potýkají i Češi. V některých případech jsou studenti- cizinci problémy vnímány jako něco nevysvětlitelného. Pouze je-li zážitek dostatečně silný, je vnímán jako rasistické chování či diskriminace. I přes to, že studenti někdy tvrdí, že na takovéto chování není možné nijak reagovat, vytváří si řadu strategií, jak se těmto situacím předem vyhnout a jak se s nimi vyrovnat. Z rozhovorů vyplynulo, že to, jakou strategii daný student v určité situaci zvolí, je ovnivněno tím, jak ji jako celek vnímá.
Klíčová slova:
imigranti; nerovnosti; strategie; studenti; uznání; coping strategies; inequalities; recognition; student-immigrants