Original title:
Možnosti a meze využití ICT při výuce na 1. stupni základní školy
Translated title:
The posibilities and limits of using ICT during the 1. grade
Authors:
Pekařová, Tereza ; Mazáčová, Nataša (advisor) ; Horáčková, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma práce představuje Možnosti využití ICT na prvním stupni základní školy, ale také vymezení negativ a omezení ve výuce na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena dvě části, a to na teoretickou část a na praktickou část práce. Zaměřuji se zejména na možnosti využití ICT a na předpoklady zavádění ICT do základních škol a následně na jednotlivé nástroje ICT v základní školy a možnosti jejich využití. Používání ICT chápu jako nástroj pro rozvíjení obecné a mezipředmětové způsobilosti žáků a na rozvíjení schopnosti komunikace a kritického myšlení již na prvním stupni základní školy. Inovační vyučovací metody založené na aktivním a empirickém učení a rozšířené o informační a komunikační technologie mohou zvýšit angažovanost žáků a zlepšit jejich výsledky, jak vyplývá z dotazníkového šetření a kapitol teoretické části práce. Metodika práce je založena na analytické a komparativní metodě v teoretické části práce a na metodě kvantitativního výzkumu ve formě dotazníkového šetření v praktické - empirické části práce. Zpracování teoretické části je založeno na souboru literatury, který je uveden v závěru práce. Dotazníkové šetření je založeno na odpovědích kantorů prvního stupně, zaměřující se na využití interaktivní tabule ve výuce, které byly v průběhu šetření získány a následně vyhodnoceny. Za...The theme of the thesis is the Possibilities of using ICT at the first level of elementary school, but also the definition of negatives and limitations in teaching at elementary school. The thesis is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part of the work. I focus mainly on the use of ICT and on the prerequisites for introducing ICT into elementary schools and subsequently on the individual ICT tools in elementary schools and the possibilities of their use. The use of ICT is understood as a tool for developing pupils' general and cross-curricular competence and for developing communication and critical thinking at the first level of elementary school. Innovative teaching methods based on active and empirical learning and expanded by information and communication technologies can increase the engagement of pupils and improve their results, as shown by the questionnaire survey and the chapters of the theoretical part of the thesis. The methodology of the thesis is based on the analytical and comparative method in the theoretical part of the thesis and on the method of quantitative research in the form of a questionnaire survey in the practical - empirical part of the thesis. The theoretical part is based on a set of literature, which is presented at the end of the...
Keywords:
ICT (Information and Communication Technologies - interactive boards; interactive board; internet etc.); organizational forms of work; participant observation; PC; SWOT of ICT; teachers feedback; teaching techniques; usage of ICT; use of ICT in practice; a organizační formy práce; ICT (Informační a komunikační technologie - interaktivní tabule; interaktivní tabule; internet apod.); možnosti a omezení ICT ve výuce; názory učitelů; PC; vyučovací metody učitele; využití ICT; využití ICT v praxi
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101267