Název:
Podpůrná opatření pro žáky s narušenou komunikační schopností v inkluzivním vzdělávání na základní škole
Překlad názvu:
Support measures for pupils with communication disorder in inclusive education in elementary school
Autoři:
Štemberková, Petra ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá efektivitou podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávání na základních školách. Inkluzivní vzdělávání v posledních letech rezonuje v různých diskuzích napříč naší společností. Ke zvyšování kvality a zajištění rovných podmínek ve vzdělávání přispívá právě poskytování podpůrných opatření. Cílovou skupinu práce tvoří žáci s narušenou komunikační schopností. Tato diplomová práce si klade za cíl shromáždit relevantní informace o předkládané problematice. Stěžejním cílem je zhodnocení efektivity podpůrných opatření u žáků s NKS. Dílčím cílem je zjištění, která z podpůrných opatření jsou na základních školách nejvíce používána. K naplnění výše uvedených cílů byl použit kvalitativní přístup a jako metoda sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory s pedagogickými pracovníky vzdělávajícími žáky s NKS byly pro komplexnost informací rozšířeny a ověřeny analýzou dokumentů. Získaná data byla zpracována do deseti případových studií. Z výsledků šetření vyplývají spíše pozitivní zjištění, která poukazují na smysluplnost, užitečnost a pravidelné využívání podpůrných opatření ve výuce. Žáci dělají pokroky, čímž se zvyšuje jejich sebevědomí. Výzkumné šetření dokazuje používání několika podpůrných opatření současně. Mezi negativní zjištění patří, že na školách často chybí kvalitně...The thesis deals with effectivity of support programmes in inclusive primary education. In recent years, inclusive education is a frequent topic throughout our society. Providing the support programmes leads to increasing quality of education and ensuring equal conditions. The target group of the thesis consists of pupils with communication disabilities. The thesis aims to gather relevant data about given problems. The main objective is to evaluate the effectivity of support programmes on the pupils with communication disabilities. The partial task is to find out which support programmes are used most often by the primary schools. Quality approach was used to fulfil the objectives mentioned above and semistructured interview as a method of data collection. Interviews with pedagogical workers, who educate pupils with communication disabilities, were broadened and verified by analysing relevant documents. Gathered data were processed into ten case studies. Results of the research are rather positive - they point out meaningfulness, usefulness and regular using of support programmes during lessons. The pupils improve, and so their self-confidence grows accordingly. The research proves using several support programmes at once. There are some negative findings as well - such as lack of well instructed...
Klíčová slova:
inkluzivní vzdělávání; podpůrná opatření; základní škola; žák s narušenou komunikační schopností; inclusive education; primary school; pupils with communication disabilities; support programmes