Název:
Vývoj elementárního školství v Závratci a okolí v letech 1815-1918
Překlad názvu:
Development of Elementary Education in Zavratec and Surrounding other Towns between 1815-1918
Autoři:
Lebduška, Václav ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] diplomové práce Diplomová práce si klade za cíl analyzovat historický vývoj školství v konkrétním regionu zasazený do kontextu dobových vlivů. Práce je formálně rozdělena na dvě části. První popisuje proces utváření českého elementárního školství od jeho historických počátků do první poloviny 19. století. Zvláštní pozornost je věnována významným školským reformám a sociálně-ekonomickému postavení učitele. Druhá část je zaměřena na dějiny místního venkovského školství v Závratci a jeho okolí v letech 1820 - 1918. Prostřednictvím mikroanalytického přístupu je zde zachycen vznik a vývoj jedné z českých elementárních škol se zdůrazněním konkrétních situací a sociálních souvislostí, které s tímto procesem byly spojeny.of the diploma thesis The diploma thesis focuses on the analysis of historical development of system of education in a particular region in the context of historical influences. The thesis is formally divided into two parts. The first is descriptive and deals with the process of formation of elementary schools from their historical origins untill the first half of 19th century. Particular attention is devoted to essential education reforms and to socio- economical status of teachers. The second part of the thesis focuses on the history of local schools in Závratec and its surroundigs between 1820 and 1918. With the application of microanalytical method, there is a description of particular social situations and historical contexts of the establishment and development of one of the elementary schools.
Klíčová slova:
elementární školství; kvalita vzdělání; region; sociálně-ekonomický status učitelů; vztah mezi školou a obcí; školské reformy; educatinal reform; elementary education; quality of education; region; relationship between the school and community; socio-economic status of teachers