Original title:
Vypínání válců spalovacích motorů
Translated title:
Cylinder Deactivation for Internal-combustion Engines
Authors:
Fridrichová, Kateřina ; Janoušek, Michal (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce je zaměřená na technologii úspory paliva a snížení emisí spalovacích motorů nazývanou vypínání válců. V první části je uveden historický vývoj této technologie spolu s objasněním podstaty snížení spotřeby paliva. Následuje popis důsledků vypínání válců a uvedení jednotlivých koncepcí používaných u zážehových motorů doplněný o výsledky testů provedených na vznětových motorech, kde se tato technologie doposud nepoužívá. V poslední části práce jsou uvedeny další komponenty motorů s vypínáním válců, zejména pak prostředky k tlumení vibrací, a příklady konkrétních aplikací.
This bachelor’s thesis focuses on a technology reducing fuel consumption and emissions called cylinder deactivation. The evolution of the technology is described in the first part of the thesis together with explanation of the nature of fuel savings. The description of consequences associated with usage of the technology and possible design approaches for gasoline engines are written in the following part. The thesis also incorporates the results of test performed on diesel engines, where the technology is not currently in production. The last part includes other components used in engines with cylinder deactivation, especially vibration absorbers, together with some examples of application of this technology.
Keywords:
emission reduction; Fuel economy; rolling cylinder deactivation; selective cylinder deactivation; switchable elements; přepínatelné prvky; sekvenční vypínání válců; selektivní vypínání válců; snížení emisí; Úspora paliva
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/81686