Original title:
"De magistro" Tomáše Akvinského
Translated title:
"De magistro" by Thomas Aquinas
Authors:
Adamovič, Tomáš ; Rybák, David (advisor) ; Hauser, Michael (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tomáš Adamovič "De magistro" Tomáše Akvinského "De magistro" by Thomas Aquinas Abstrakt Tématem předložené diplomové práce je otázka "De magistro" z Disputovaných otázek o pravdě od Tomáše Akvinského. Cílem práce je představit základní Tomášovy myšlenky, které jsou v tomto textu obsažené, a zasadit je do širších kontextů (zejména v kontextu s Platónem, Augustinem a heterodoxními aristoteliky). Metodou práce je analýza textu spojená s kompilací z Tomášových jiných spisů a komparací s jinými autory. V předmětném textu Tomáš ukazuje své pojetí učitelství, dále argumentuje ve prospěch toho, že i člověk může být pokládán za učitele, že nikdo nemůže být učitel sebe sama, že člověk může být učen andělem a že učení náleží spíše do aktivního života než kontemplativního. Práce je doplněna několika otázkami autora práce. Klíčová slova učitel, první principy, poznání, Tomáš Akvinský, filosofie výchovyTomáš Adamovič "De magistro" Tomáše Akvinského "De magistro" by Thomas Aquinas Abstract The topic of the submitted Master Thesis is the "De magistro" question from the Disputed Questions on Truth by Thomas Aquinas. The aim of the work is to introduce basic thoughts of this text and present them in a broader context (compared to Plato, Augustine and heterodox Aristotelianisms). The herein applied methods include an analysis of the text, occasionally combined with compilation of Thomas Aquinas and comparison with the works of other authors. In the analysed text, Thomas Aquinas explains his concept of teaching, argues for the statements that a man can be called a teacher, that no one can be called a teacher of himself, that a man can be taught by an angel, and that teaching pertains more to the active life than to the contemplative life. The Thesis is supplemented with some questions of the present author. Keywords teacher, first principles, cognition, Thomas Aquinas, philosophy of education
Keywords:
cognition; first principles; philosophy of education; teacher; Thomas Aquinas; filosofie výchovy; poznání; první principy; Tomáš Akvinský; učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92715