Název:
Kresebné výkony dětí ve zlomovém období vývoje výtvarného zájmu
Překlad názvu:
Drawing performances of children during the critical period of the development of artistic interest
Autoři:
Málková, Tereza ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku konečné fáze vývoje spontánní kresby ve spojení se zájmem o tuto výtvarnou činnost. Cílem práce je zjistit, zda a jak se projevuje odlišnost ve vývoji výtvarného zájmu ve vybraných subtestech inteligenčního testu a testu divergentního myšlení. Odlišnosti či podobnosti jsou porovnávány u dvou skupin - dětí ze základní školy a dětí ze základní umělecké školy. Tyto dvě základní skupiny jsou dále děleny na mladší a starší věkovou kategorii. Zkoumané skupiny na základě svého věku, tj. 9-13 let, se nachází ve zlomovém období vývoje výtvarného zájmu. Celková struktura bakalářské práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické (s větším důrazem na část empirickou). V teoretické části je uveden vývoj spontánní kresby, na který následně navazuje část zaměřující se na profil osobnosti výtvarně nadaných dětí. Dále je v této části zmíněn vztah mezi kresbou a kognitivními schopnostmi a smysl kresebných subtestů v inteligenčních testech a testech divergentního myšlení. V empirické části, která využívá kvantitativní i kvalitativní metodologie, bylo testováno dohromady 76 dětí mladšího školního věku. Hlavní použitou metodou byly vybrané subtesty ze Stanford- Binetova inteligenčního testu (Napodobování, 4. revize a Paměť na kresby, 3. revize) a subtest z Torranceho...The bachelor thesis focuses on the issue of the final phase of the development of spontaneous drawing in connection with the interest in this art activity. The aim of this thesis is to find out whether and how the difference in the development of artistic interest in selected subtests of the intelligence test and test of divergent thinking is manifested. Two groups were compared - children from elementary school and children from elementary art school, result was to find out differences or similarities between these two groups. These two basic groups are further divided into the younger and older age categories. Examined groups in the age of 9 - 13 are in the breaking point of development of artistic interest. The overall structure of the bachelor thesis consists of two parts - theoretical and empirical (with more emphasis on the empirical part). The theoretical part describes the development of spontaneous drawing, followed by a part focused on the personality profile of artificially gifted children. Furthermore, the relationship between drawing and cognitive abilities and the meaning of drawing subtests in intelligence tests and tests of divergent thinking is mentioned in this part. In the empirical part, which uses both quantitative and qualitative methodology, 76 children of younger school age...
Klíčová slova:
umělecké nadání; výtvarný zájem; vývoj kresby; zlomové období kresby; artistic interest; artistic talent; critical period of drawing; development of drawing