Original title:
Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů
Translated title:
Burnout Syndrome of Teachers: Teacher's Coping Strategies
Authors:
Kulhánková, Petra ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Viktorová, Ida (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Učitelství řadíme mezi pomáhající profese charakteristické vysokou mírou stresu. Při jeho dlouhodobém působení se u vyučujících může rozvinout syndrom vyhoření. Ve své práci jsem se zaměřila na stresové faktory, prožívání a zvládání stresu u učitelů a učit školy. Provedla jsem celkem deset rozhovorů, které jsem doplnila osobnostními dotazníky na syndrom vyhoření a copingové strategie, jež jsem dále analyzovala. Zjistila jsem, že mezi nejvýznamnější zdroje stresu patří stres spojený s žáky a jejich rodiči, učitelskou rolí, systémem školství i profesní přípravou vyučujících. Mezi významné prožitky spojené se stresem můžeme zařadit fyzické příznaky vyhoření, negativní emoce, prací či rozpor mezi očekáváním a real patří nejčastěji sociální opora, volnočasové aktivity, další vzdělávání, racionalizace, supervize či sebezkušenost. LÍČOVÁ SLOVA učitelé základní školy, stres, stresory, syndrom vyhoření, copingové strategiecommunication with pupils and their parents, stress in relation with teacher's role as well as
Keywords:
burnout syndrome; coping strategies; fatigue; stress; teacher; copingové strategie; stres; syndrom vyhoření; učitel; únava
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90609