Název:
Básnické prostory (v) paměti (u vybraných českých básníků druhé poloviny 20. století).
Překlad názvu:
Poetic Spaces of Memory (on Chosen Czech Poets of the Second Half of the 20th Century)
Autoři:
Flanderka, Jakub ; Trávníček, Jiří (vedoucí práce) ; Hrdlička, Josef (oponent) ; Málková, Iva (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Básnické prostory (v) paměti (u vybraných českých básníků druhé poloviny 20. století) Abstrakt Disertační práce Básnické prostory (v) paměti (u vybraných českých básníků druhé poloviny 20. století) předkládá interpretaci šesti českých básnických děl druhé poloviny 20. století, zaměřenou na perspektivu kulturní paměti. Vybraná básnická díla představují synekdochy básnického zobrazení (obecných) historických událostí a zkušeností, spjatých s obdobím druhé světové války (nacistickým režimem) a s komunistickým režimem po roce 1948 a určitým způsobem spojených s dimenzí prostoru - ať už se jedná o básnickou reflexi prostoru, který má svůj reálný "předobraz" v tzv. aktuálním světě, či o (zcela) imaginární zobrazení prostoru. Metodologicky práce vychází z koncepce kulturní paměti Aleidy Assmannové, zejména z její knihy Prostory vzpomínání. Podoby a proměny kulturní paměti. Jednotlivé interpretační kapitoly práce se zabývají následujícími básnickými díly: "Návrat" Vladimíra Holana je básnickým příběhem, který rozvíjí topos návratu - návratu do prostoru domova, kam lyrický vypravěč po dvaceti letech přichází, aby na místním hřbitově našel hrob své matky, což se mu však nepodaří. Sbírka Jana Zahradníčka Dům Strach představuje synekdochu básnické reflexe zkušenosti s vězněním v komunistických věznicích/pracovních...Poetic Spaces of Memory (on Chosen Czech Poets of the Second Half of the 20th Century) Abstract The dissertation Poetic Spaces of Memory (on Chosen Czech Poets of the Second Half of the 20th Century) offers interpretations of six Czech poetic works of the second half of the 20th century, with focus on the perspective of cultural memory. Chosen poetic works represent synecdoches of poetic description of (general) historical events and experience that are connected with the time during the World War II (the Nazi regime) and with communist regime after 1948 and to some extent are connected with spatial dimension - be it poetic reflection of space which is modelled on a phenomenon from real, "topical" world, be it (completely) imaginary description of space. Methodology of this dissertation is based on the concept of cultural memory by Aleida Assmann, particularly as presented in her book Cultural Memory and Western Civilization. Functions, Media, Archives. Individual chapters of the dissertation deal with interpretations of following poetic works: "Návrat" by Vladimír Holan is a poetic story that develops the topos of coming back - coming back home, to a space that the lyrical narrator enters after twenty years in order to look for his mother's grave in local graveyard; he fails. A verse book Dům Strach by Jan...
Klíčová slova:
Aleida Assmannová; básnické prostory (v) paměti; Emil Juliš; intertextualita; Ivan Diviš; Jan Zahradníček; Josef Hanzlík; Karel Šiktanc; kulturní paměť; paměť a prostor; poezie a paměť; Renate Lachmannová; Vladimír Holan; česká poezie druhé poloviny 20. století; čeští básníci; Aleida Assmann; cultural memory; Czech poetry of the second half of the 20th century; Czech poets; Emil Juliš; intertextuality; Ivan Diviš; Jan Zahradníček; Josef Hanzlík; Karel Šiktanc; memory and space; poetic spaces of memory; poetry and memory; Renate Lachmann; Vladimír Holan