Original title:
Strategická komunikace firem na Instagramu
Translated title:
Strategic brand communication on Instagram
Authors:
Marková, Kateřina ; Láb, Filip (advisor) ; Zezulková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá strategickou komunikací firem na sociální síti Instagram. Cílem práce je přiblížit způsoby, jakými se tvoří strategická komunikace na českém Instagramu a popsat konkrétní nástroje, které jsou k tomu využívány. Instagram umožňuje firmám, aby sdílely informace o svých produktech, komunikovaly s fanoušky a získávaly od nich zpětnou vazbu. Tyto aktivity se podílí také na tvorbě identity značky. Teoretická část přibližuje koncepty, které jsou spojeny s firemní komunikací na Instagramu, dále se zabývá jednotlivými nástroji a funkcemi, které lze využít. Nastíněna je také spolupráce s influencery. Kvalitativní výzkum je založen na rozhovorech s kurátory a stratégy českých firemních účtů na Instagramu. Výzkumný vzorek tvořilo šest firemních účtů, které reprezentují odlišné oblasti (móda, automobilový průmysl, fotografické produkty, elektronika, jídlo a FMCG). Odpovědi respondentů jsou rozděleny do šesti tematických okruhů, které mají napomoci zodpovědět výzkumnou otázku. Hlavní důraz byl kladen především na současnou roli Instagramu ve firemní komunikaci, tvorbu obsahu, hashtagy, využívání jednotlivých funkcí v aplikaci a spolupráci s influencery. Účelem je získat konkrétní informace a praktické příklady z oblasti strategické komunikace firem na Instagramu. Výsledky této práce by...The main objective of this master thesis is to describe the way Czech brands are using Instagram in their strategic communications. Instagram allows brands to share information about their products, communicate with fans and to gather feedback. This two-way communication also influences the development of a brand identity. The theoretical frame focuses on concepts related to strategic brand communications on Instagram and it describes tools and features that can be used in this process. Collaboration with influencers is also mentioned as one of the crucial strategies. Qualitative research was conducted using in-depth interviews with curators and strategists responsible for Czech brand accounts on Instagram. The sample consists of six brand accounts, representing various industries (fashion, car industry, photo products, electronics, food and FMCG). The data obtained from these interviews were divided into six groups where the role of Instagram, content creation, hashtags, the use of Instagram features, collaboration with influencers and future predictions were mainly emphasized. The results of this thesis could potentially serve as an inspiration and recommendation for smaller companies or brands that just started using Instagram in their communication plan.
Keywords:
brand identity; influencers; Instagram; new media; photography; social media; strategic communications; visual communication; firemní identita; fotografie; influenceři; Instagram; nová média; sociální sítě; strategická komunikace; vizuální komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86666