Název:
Využití listnatých dřevin botanické zahrady Přírodovědecké fakulty UK v Praze ve výuce přírodopisu
Překlad názvu:
Usage of deciduous woody plants of Botanical garden of the Faculty of Science of Charles University in Prague in teaching of biology
Autoři:
Lapáčková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Do své diplomové práce jsem se rozhodla zahrnout historii botanické zahrady, kterou provázela řada významných událostí a úskalí. Byla zahrnuta i kapitola obecné charakteristiky botanické zahrady Přírodovědecké fakulty, ve které zmiňuji rozdělení expozic na skleníkovou a venkovní část a také významný geopark, který poskytuje další řadu možných využití při vzdělávání. Uvádím programy botanické zahrady pro školy a veřejnost, kde jsem neopomenula ani uvést vzorový materiál, který je návštěvníkům poskytován. Zahrnula jsem i inovativní možnost interaktivní výuky přírodopisu v botanické zahradě pomocí informačních tabulí, ale také pomocí QR kódů. Rozhodla jsem se zařadit vybrané listnaté dřeviny, které jsem popsala, charakterizovala a připojila jsem také obrazový materiál. Vzhledem k didaktickému využití botanické zahrady jsem vytvořila pracovní listy, které doplňují plán exkurze. Zahrnula jsem tedy v dalších částech práce plánování exkurze, tvorbu pracovních listů, sestavování otázek a jaké jsou úskalí při jejich tvorbě. Následně jsem se zabývala vlastním provedením exkurze, vyhodnocováním a možnými úpravami pracovních listů. Dále jsem se také zaměřila na dotazníkové šetření určené pedagogům přírodopisu. Zabývala jsem se především využívání živých přírodnin, pracovních listů a návštěv v botanické zahradě...I have decided to include into my diploma thesis the history overview of the Botanical Garden. A number of major events and pitfalls accompanied the history of the garden. The chapter about the general characteristics of the Botanical Garden of Charles University Science Faculty is also comprised Inside my thesis. There are also mentions about the exposition distinction to greenhouse and outside part and also the significant geopark which offers the additional opportunities for education. I am presenting here the offered programs of Botanical Garden for schools and the public without omitting the sample material offered to the visitors. I have also included the description of the innovative manner of interactive education of biology using the information boards and QR codes placed on these boards. Considering the didactic usage of Botanical garden I have created the worksheets which complement the excursion plan. So I have comprised the excursion planning, creation of worksheets, assembling the questions and the pitfalls during their creation in the next chapters. Afterwards I have described the excursion execution itself, its evaluation and the possible modifications of worksheets. The next chapters deal with the questionnaire designed for teachers of biology. I have concentrated in my teaching...
Klíčová slova:
Botanická zahrada; geopark; listnatý strom; přírodnina; rostliny; Botanical garden; broadleaf; geopark; plants; product of nature