Název:
Posílení efektivity komunikace ve třídě primární školy
Překlad názvu:
Enhancement of a communication effectiveness in a class at primary school
Autoři:
Hájková, Soňa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá úrovní komunikace mezi třídní učitelkou, jejími žáky a samotnými žáky v kmenové třídě na prvním stupni, kde autorka působí. Cílem třídní učitelky je rozvinout komunikativní kompetence, které povedou k zefektivnění komunikace ve třídě. Konkrétně se jedná o vztah třídní učitelky, jejích žáků a žáků mezi sebou. Teoretická část dává oporu praktické části v podobě teoretických poznatků. Formuluje specifika pedagogické komunikace, charakterizuje verbální komunikaci, všímá si efektivních způsobů a bariér v komunikaci. Vymezením Osobnostní a sociální výchovy předkládá nástroje, jimž lze dosáhnout očekávaných výstupů v rámci komunikace definovaných v Rámcově vzdělávacím programu a Minimálním preventivním programu. Představuje osobnost učitele a jeho kompetence jako možné činitele, které ovlivňují rozvoj žáka. Praktická část nejprve monitoruje výchozí situaci ve třídě. Na základě akčního učitelského výzkumu se třídní učitelka snaží posílit efektivitu komunikace. Využívá k tomu především metody pozorování, reflexe, techniky OSV, analýzy audionahrávek, videonahrávky a doplňkově slovního hodnocení. Také se opírá o aplikaci preventivního programu. Sběr dat a průběh akčního učitelského výzkumu probíhal v období listopad 2015 až únor 2017. Z výzkumu vyplývá, že efektivitu komunikace lze...This thesis describes a level of communication among a class teacher, her pupils and the pupils themselves in a master class at a first stage, where the author works. The aim of the class teacher is to develop communicative competences that will lead to more effective communication in the class among the class teacher, her pupils and pupils themselves. The theoretical part gives a support to the practical part based on theoretical knowledge. It formulates specifics of pedagogical communication, features verbal communication, observes effective ways and barriers in communication. It submits tools by Personal and social education defining. The tools can reach expected outputs in communication defined in the National Curriculum and the Minimum Preventive Programme. The author introduces the teacher's personality and his skills as possible factors that affect the pupil's development. The practical part monitors the initial situation in the classroom. On the basis of a teacher action research the teacher wants to enhance communication efficiency. She uses the particular method of observation, reflection, Personal and social education techniques, audio and video recordings analysis and additionally verbal evaluation. She also relies on the application of the preventive programme. Data collection and the...
Klíčová slova:
akční učitelský výzkum; analýza; bariéry; efektivita; konflikt; Osobnostní a sociální výchova; pedagogická komunikace; preventivní program; reflexe; Rámcově vzdělávací program; třídní pravidla; verbální komunikace; analysis; barriers; classroom rules; conflict; effectiveness; pedagogic communication; Personal and social education; preventive programme; reflection; teacher action research; the National Curriculum; verbal communication