Original title:
Koordinátor prevence drogových závislostí a jiných sociálně-patologických jevů v základní škole
Translated title:
Coordinator for drug addiction and other social and pathological phenomena prevention at primary school
Authors:
Božik, Roman ; Prokop, Jiří (advisor) ; Marádová, Eva (referee) ; Zelinová, Milota (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
slo Abstract:
[eng][cze] Koordinátor prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v základnej škole Coordinator for drug addiction and other social and pathological phenomena prevention at primary school Abstract The dissertation focuses on the issue of drug prevention for children and youth in the school environment. The author deals with the work of teachers/ prevention coordinators (Slovak Republic) and school methodologists for prevention (Czech Republic) as part of preventive processes focused on drug addiction in schools. The paper is comparative, since it maps out the work of teachers in a special position in two countries: Slovakia and the Czech Republic. The author names the basic tasks and work targets of these teachers, as well as the opportunities for making an influence, since there they can be a positive influence on the attitudes not only of pupils, but also of colleagues/teachers, parents of children and the public at large. The author presents a specialist discourse on how the position of coordinator for drug addiction/school methodologist for prevention is one of the links in the chain of prevention. Based on these factors, the author maps out the situation in primary schools as part of primary prevention, and also finds out about the preparation and further education of coordinators for...Koordinátor prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v základnej škole Koordinátor prevence drogových závislostí a jiných sociálně-patologických jevů v základní škole Abstrakt Dizertační práce je zaměřena na problematiku protidrogové prevence dětí a mládeže ve školním prostředí. Autor se věnuje působení učitelů - koordinátorů prevence (SR) / školních metodiků prevence (ČR) v rámci preventivních procesů, které jsou zaměřeny na drogové závislosti ve škole. Práce má komparativní charakter, protože mapuje působení učitelů ve speciální pozici ve dvou zemích, na Slovensku i v České republice. Autor pojmenovává základní úlohy a cíle působení těchto učitelů stejně jako jejich kolegů - učitelů, rodičů dětí a širokého okolí. Autor předkládá odborný diskurz k tomu, jaká je pozice koordinátora prevence drogových závislostí/ školního metodika prevence jako jednoho z článků prevence. Na základě těchto faktů se autor věnuje mapování situace na základních školách v rámci primární prevence a taktéž zjišťování přípravy a dalšího vzdělávání koordinátorů prevence/ školních metodiků prevence. Popisuje ideální obraz osobnosti koordinátora prevence/ školního metodika prevence, upozorňuje na rizika jeho práce a etickou stránku této pozice. Autor rovněž přehodnocuje konkrétní činnosti v náplni práce...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61594