Název:
Hledání smyslu bytí jako cesta daseinsanalytické psychoterapie. Využití daseinsanalytických poradenských programů v pedagogické praxi
Překlad názvu:
Looking for the Sense of Being as a Way of Daseinsanalytic Psychotherapy. Potential Contribution of Daseinsanalysis for Pedagogical Practice
Autoři:
Vacková, Lucie ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Vogel, Jiří (oponent) ; Semrádová, Ilona (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce Hledání smyslu bytí jako cesta daseinsanalytické psychoterapie s podtitulem Využití daseinsanalytických poradenských programů v pedagogické praxi pojednává o možnostech uplatnění daseinsanalytického preventivního a léčebného poradenství v prostředí základních škol. K základním východiskům těchto poradenských programů náleží filosofie Martina Heideggera, fenomenologie, hermeneutická výkladová metoda a psychoterapeutický směr daseinsanalýza. Cílem disertační práce je představit na poli filosofie výchovy tento nový projekt, zabývající se problematikou šikany a spolu s ním tak i vznést otázku po inspirativních možnostech rozvoje stávajícího systému vysokoškolského vzdělávání pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA Filosofie výchovy, daseinsanalýza, šikana, prevence, poradenství, vzdělávání pedagogů ABSTRACT The doctoral thesis Looking for the Sense of Being as a Way of Daseinsanalytic Psychotherapy with the subtitle Potential Contribution of Daseinsanalysis for Pedagogical Practice deals with possibilities of the daseinsanalytical preventive and treatment consultancy application in the environment of primary schools. The consultation programmes are based on Martin Heidegger's philosophy, phenomenology, hermeneutical explanation method and daseinsanalytical psychotherapy. The goal of the doctoral...The doctoral thesis Looking for the Sense of Being as a Way of Daseinsanalytic Psychotherapy with the subtitle Potential Contribution of Daseinsanalysis for Pedagogical Practice deals with possibilities of the daseinsanalytical preventive and treatment consultancy application in the environment of primary schools. The consultation programmes are based on Martin Heidegger's philosophy, phenomenology, hermeneutical explanation method and daseinsanalytical psychotherapy. The goal of the doctoral thesis is to introduce, in the field of philosophy of education, this new project focused on bullying and also to raise a question about the inspirational possibilities of the development of the current system of Teacher's university education. KEYWORDS Philosophy of education, daseinsanalysis, bulliyng, prevention, consulting, education in teaching
Klíčová slova:
analýza; Dasein; rozumění; terapie; analysis; Dasein; therapy; understanding