Překlad názvu:
Tuition fees in Chinese public higher education and their implications for equity of access
Autoři:
Zou, Daiwei ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] From the resumption of university entrance examination in 1977 to 1997, china's higher education has remained free of charge for 20 years. But in 1997, china changed its policy of higher education; students are required to pay for their university education. Since then, the tuition fee for university has undergone a rapid increase. By the year 2013, the tuition fee has increased up to 27 times that of 1997. The increase in university tuition has caused much concern from the public, and many people complained that it not fair for students from rural areas and people with low income. This thesis studies the educational inequality caused by the increase in university tuition and its impact on china's social and economic development. The author applies multiple case studies with the help of official database, the affordability of urban and rural residents to the higher education tuition, university enrollment plan, the financial aid system and government Appropriation over the time period of 2011-2015. The author found that the increased tuition has become a huge economic burden for students from low-income urban families, and thus result in the inequity of access opportunity for those students. It is also found that the disequilibrium enrollment plan among areas caused the inequity of access...Od znovuzavedení systému příjímacích zkoušek v roce 1977 bylo vyšší vzdělání bezplatné po dobu dvaceti let. Nicméně v roce 1997 Čína změnila svou dosavadní politiku a univerzitní vzdělání opět zpoplatnila, což postupem času vedlo k výraznému nárůstu jeho ceny. V roce 2013 tak bakalářský titul stál až 27 krát více než v roce 1997, a to začalo vyvolávat mezi veřejností obavy, že se vzdělání stává nedosažitelným pro lidi z chudých provincií a s nízkými příjmy. Tato práce zkoumá nerovnosti ve vzdělání způsobené právě nárůstem poplatků za studium a jeho dopad na sociální a ekonomický rozvoj Číny. Autorka využívá množství případových studií a široké škály materiálů z volně dostupných databází včetně výhledů počtu příjímaných studentů, studií o dostupnosti vysokoškolského vzdělání pro studenty z venkovských a městských oblastí a studií systému finanční podpory a vládních výdajů na vysoké školství v období 2011-2015. Autorka shledává, že nesoulad v plánech předpokládaného počtu příjímaných studentů mezi jednotlivými oblastmi a zvýšené školné se stává velkým problémem a ekonomickou zátěží pro nízkopříjmové domácnosti což vede k nespravedlnosti v přístupu ke vzdělání. Klíčová slova: Čínské vysoké školství, školné a poplatky, spravedlivost ve vzdělávání