Název:
Vybrané aspekty rodinného působení a školní úspěšnost dítěte
Překlad názvu:
The selected aspects of family influence and the child's success at school
Autoři:
Lucáková, Jana ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená práce se zabývá výzkumem multifaktorově podmíněného fenoménu školní úspěšnosti a na něj působících vlivů z oblasti rodinného prostředí. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o školní úspěšnosti a vnímané akademické účinnosti žáka. Další část je věnována jednotlivým oblastem rodinného působení ovlivňujícího školní úspěšnost žáka a to vzdělání rodičů, volnočasovým aktivitám rodičů a dětí, pomoci v domácí přípravě do školy a způsobům výchovy v rodině. Empirická část představuje kvantitativní výzkum, ve kterém je prostřednictvím výzkumného souboru žáků druhého stupně základní školy a víceletého gymnázia ověřován vztah mezi vybranými proměnnými rodinného působení a jednotlivými složkami školní úspěšnosti. Dále je zjišťován vztah mezi vnímanou akademickou účinností žáka a jeho školním prospěchem. Klíčová slova: školní úspěšnost, vnímaná akademická účinnost, rodinné vlivy, způsob výchovy.The submitted thesis is focused on the research of multi-factor conditioned fenomenon of school success and the influences which can affect it and are arising from the family surrounding. The knowledges about the school success and also the academic self-efficacy of a pupil are worked out in the theoretical part of the thesis. The next part belongs to the separated areas of the family effects that influence the school success of the pupil - for example : the parents education level, leisure activities of parents and children, helping with the homeworks and the ways of education within the family. The empiric part is represented by the quantitative research, where the relationship among the chosen factors of family effects and the individual elements of school success are verified throughout the research set of pupils attending the primary school (lower secondary education). The relationship between the academic self-efficacy and the school results of the pupil are being identified in here as well. Keywords: the school success, academic self-efficacy, family influences, way of family education
Klíčová slova:
rodinné vlivy; vnímaná akademická účinnost; způsob výchovy; školní úspěšnost; academic self-efficacy; family influences; the school success; way of family education