Název:
Psaná komunikace a výuka češtiny pro cizince
Překlad názvu:
Written communication and teaching of the czech language for foreigners
Autoři:
Toufarová, Dagmar ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Autorka se v předložené diplomové práci zabývá tématem psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. V teoretické části jsou prezentována základní teoretická východiska jako např. synchronní a diachronní pohled na jazykovou situaci (celosvětově, v Evropě a speciálně v České republice) a jazykovou výuku, včetně vysvětlení komunikační metody. Dále jsou představeny jednotlivé komponenty jazykové výuky (jazykové prostředky a řečové dovednosti), a to především se zaměřením na psanou komunikaci. Analytická část zahrnuje lingvodidaktickou analýzu učebnic češtiny pro cizince z pohledu psané komunikace. Poslední lingvodidaktická část je zaměřena prakticky a přináší konkrétní doporučení autorky práce pro výuku psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. Klíčová slova analýza učebnic, čeština pro cizince, jazykové prostředky, komunikační metoda, lingvodidaktická doporučení, písemný projev, psaná komunikace, řečové dovednostiIn her thesis the author looks at written communication in teaching Czech for foreigners. The theoretical part gives an account of theoretical foundations, such as synchronic and diachronic approaches to the language situation (worldwide, in Europe and especially in the Czech Republic) and language education, including introduction to communicative methods. Furthermore, the author describes individual component parts of the language education (means of expression and communication skills), with a focus on written communication. The analytical part analyses language-teaching methods of written communication in textbooks of Czech for foreigners. The last language-teaching methodological part is more practical, which the author offers specific recommendations for teaching written communication in Czech language for foreigners. Keywords analysis of textbooks, Czech for foreigners, means of expression, communicative method, recommendations for language-teaching methodology, writing, written communication, communication skills
Klíčová slova:
analýza učebnic; jazykové prostředky; komunikační metoda; lingvodidaktická doporučení; psaná komunikace; písemný projev; čeština pro cizince; řečové dovednosti; analysis of textbooks; communication skills; communicative method; Czech for foreigners; means of expression; recommendations for language-teaching methodology; writing; written communication