Název:
CSI efekt a jeho vliv na vnímání forenzní biologie
Překlad názvu:
CSI effect and its influence on the perception of forensic biology
Autoři:
Míková, Zuzana ; Pinkr, Tomáš (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 Abstrakt Tato bakalářská práce nastiňuje, jak se do našeho každodenního života promítá to, co vidíme na televizních obrazovkách. Na nich v dnešní době můžeme často vidět mimo jiné různé televizní seriály z kriminalistického prostředí. Divákovi poskytují možnost seznámit se s prací kriminalistů a laborantů v kriminalistických laboratořích, bohužel často s použitím nepřesných či chybných informací. Tato bakalářská práce shrnuje, kde je možné se setkat s neblahým vlivem tzv. "CSI efektu", který se v souvislosti s krimi seriály objevil v zahraničí a ČR. Dále práce objasňuje, jak opravdu funguje v seriálech často využívaná analýza DNA. Následně se práce zabývá příklady prevence CSI efektu na školách a zmenšováním jeho působení na žáky, s cílem zmírnit šíření tohoto efektu ve společnosti. Klíčová slova CSI efekt, biologické stopy, analýza DNA, badatelsky orientovaná výuka1 Abstract This bachelor thesis tries to give an outline on how the TV projects into our everyday life. There are many crime TV series that we can watch. These programmes unfortunately give a distorted view of the forensic and investigative work performed in crime laboratories, as they show a great number of inaccurate or altogether false information. This thesis shows some cases of the 'CSI effect', which emerged after crime series got increasingly popular both in the Czech Republic and abroad. Then it explains how the so often used DNA analysis really works. Finally, it gives some ideas and examples of what teachers can do to prevent the CSI effect from spreading. Key word CSI effect, biological materials, DNA analysis, inquiry based science education
Klíčová slova:
analýza DNA; badatelsky orientovaná výuka; biologické stopy; CSI efekt; biological materials; CSI effect; DNA analysis; inquiry based science education