Název:
Výchova ke zdraví v programu nižšího sekundárního vzdělávání ve střetu pohledů pedagoga, žáka a rodiče
Překlad názvu:
Health education in the secondary school curriculum from the perspective of the teacher, the student and the parent
Autoři:
Švedová, Monika ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce sleduje teoretická východiska, možnosti a praktické využití oboru Výchova ke zdraví s ohledem na stále větší význam vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školních vzdělávacích programech. Teoretická část se zaměřuje na historii a vývoj vzdělávání v oblasti podpory zdraví od 16. století až k reformovanému školství po roce 1989 v České republice, na možnosti plnění a pochopení cílů kurikula oboru Výchova ke zdraví ve stávajícím prostředí základních škol. Praktická část s důrazem na kvalitativní výzkum mapuje pojetí Výchovy ke zdraví v prostředí konkrétní základní školy, se zaměřením na střet pohledů pedagoga, žáka a rodiče. Na základě zhodnocení teoretických východisek kurikula na jedné straně a výsledků analytické studie provedené ve sledované škole na straně druhé, navrhuje autorka sledované škole konkrétní možnosti úprav implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školního vzdělávacího programu. KLÍČOVÁ SLOVA Zdraví, sekundární školství, zdravotní gramotnost, význam, pedagog, žák, rodičThe thesis follows the theoretical foundation, options and practical application of Education for Health with regards to the growing significance in Person and Health in school educational programmes. The theoretical part focuses on the history and development in the filed of the Education for Health since the 16th century up until the reformation of the czech educational system after 1989. This part also concentrates on the options of fulfilling and understanding the curriculum goals in the current environment in primary schools. The practical part maps the approach of the Education for Health in a specific primary school environment, which focuses on different opinions of the educator, pupils and parents, with emphasis on the qualitative research. Based on the evaluation of the theoretical basis of the curriculum on the one hand and the practical realization of this domain in the selected school on the other hand, the author suggests possible adjustments in the realization of Education for Health in the specific school. KEYWORDS Health, secondary school, health literacy, value, educator, student, parent
Klíčová slova:
pedagog; rodič; sekundární školství; zdravotní gramotnost; Zdraví; žák; educator; Health; health literacy; parent; secondary school; student