Název:
Analýza dopadu realizace obchodního centra na strukturu maloobchodu v centru města
Překlad názvu:
Impact assessment of the shopping mall construction on the city centre
Autoři:
Zavřelová, Pavla ; Spilková, Jana (vedoucí práce) ; Bednář, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problém neregulované výstavby obchodních center v městském centru, která zde byla postavena bez zohlednění jejich možného vlivu na stávající maloobchodní jednotky v jejich blízkém okolí a vlivu na celkovou vitalitu samotného městského centra. Zvolený problém byl sledován na příkladu měst Pardubice a Liberec za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod v rámci studie RIA (Retail Impact Assessment) a prvků kontrafaktuální dopadové evaluace. Výsledky výzkumu prokázaly, že provoz obchodního centra představuje vysoce konkurenční prostředí měnící strukturu maloobchodních jednotek na tradičních obchodních ulicích v centrální části vybraných měst. Mimo jiné byl odhalen značný vliv působení vnějších faktorů, zahrnující zejména změnu nákupního chování a preferencí obyvatel navíc umocněných zásahem ekonomické krize. Zjištěné výsledky lze brát za poukazující na vliv nákupních center, neboť za změnou nákupního chování obyvatel stojí primárně tyto velkoplošné maloobchodní formáty. Přínos provedeného výzkumu spočívá v aplikaci ojedinělých výzkumných metod indikujících potřebu regulované a koordinované výstavby obchodních center v podmínkách českých měst. Klíčová slova: analýza dopadů maloobchodu, centrum města, vitalita, obchodní centrumThis thesis focuses on problems related to unregulated construction of shopping malls in the city centres. Shopping malls are often built considering their negative effects on small merchants, urban environment etc. This particular problem was analyzed in two cities (Pardubice and Liberec) using elements of Retail Impact Assessment study and counterfactual impact evaluation method. Results showed that placing the shopping malls to the city centre changes the structure of retail units in its vicinity. Since customers prefer larger shopping facilities, their shopping behaviour changes, and small merchants are forced to addapt and compete with "all under one roof" shopping centers. Some of them cannot compete with these centers and are forced to close. Contribution of this research focuses on application of unique methods which indicated a need to regulate and coordinate building of large shopping centers within Czech cities. Key words: retail impact assessment, city centre, vitality, shopping mall
Klíčová slova:
analýza dopadů maloobchodu; centrum města; obchodní centrum; vitalita; city centre; retail impact assessment; shopping mall; vitality