Název:
Doporučování jako denní praxe každého z nás
Překlad názvu:
Recommendations as everyday practice of each of us
Autoři:
Matoušová, Barbora ; Osuský, Michal (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá doporučováním jako všudypřítomným fenoménem, především pak jeho mechanismem fungování. Doporučování je běžnou součástí komunikace každého z nás. Jedná se o rozhovor na libovolné téma mezi přáteli či známými, kteří mají s daným tématem určitou vlastní zkušenost a na jejím základě vědomě druhému poskytují negativní či pozitivní referenci o probíraném výrobku, službě či události. Není však neobvyklé, že podstata doporučování je využívána k marketingovým a komerčním účelům, jakými jsou například reklamy nejrůznějších podob, webové stránky či určité mobilní aplikace. Na doporučování jakožto specifickou formu sociální komunikace můžeme pohlížet z několika různých úhlů pohledu. Běžné je si dle tradičních modelů komunikační situaci rozčlenit na aktéry, obsah, formu a záměry a efekty. Tyto obecné poznatky jsou v této práci pak dále propojeny s jednotlivými oblastmi života, jakými jsou zábava, služby, základní věci a výrobky denní spotřeby, nadstandardní výrobky a sociální vztahy. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že klíčovým konceptem v mechanismu doporučování je důvěra. Ta hraje důležitou roli ve všech složkách struktury doporučování. Nakonec jsou výsledky analýzy v práci také srovnány s poznatky z odborné literatury a předchozích výzkumů.This thesis deals with recommendation as the omnipresent phenomenon, especially its mechanism of functioning. Recommendation is a common part of communication of each of us. It contains a conversation on any topic with friends or acquaintances that have certain experience with given topic and on the ground of this experience they intentionally provide negative or positive reference for the product, service or event discussed. It is not rare that the essence of recommendation is used for marketing and commercial purposes as for example various advertisements, websites or specific mobile applications. Recommendation is a specific form of social communication and we can look at it from more points of view. It is usual to divide communication situation using traditional models to participants, content, form, intentions and effects. These general findings are in this thesis connected with particular parts of life as entertainment, services, basic things and products of daily consumption, extra products and social relationships. As emerged from the analysis of the interviews, key concept of recommendation mechanism is trust. It plays an important role in all parts of recommendation structure. Finally, the results from the analysis are compared with findings from expert literature and previous researches.
Klíčová slova:
doporučování; důvěra; každodenní život; komunikace; marketing; přátelé a známí; sociální komunikace; communication; everyday life; friends and acquaintances; marketing; recommendation; social communication; trust; word of mouth