Original title:
Pomocné artikulační znaky - historie a současnost
Translated title:
The helping articulation signs - Past and Present
Authors:
Bašková, Ludmila ; Hudáková, Andrea (advisor) ; Okrouhlíková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice pomocných artikulačních znaků, tedy problematice jednoho z fonemických systémů. Pro lepší představu, jak pomocné artikulační znaky fungují, jsou dávány do opozice s jinými fonemickými systémy, jako například s Cued Speech a Hand-Mund Systemem. Protože se pak pomocné artikulační znaky často vyskytují spolu s prstovou abecedou, objevuje se v práci zmínka i o tomto graficky založeném systému ve vztahu k pomocným artikulačním znakům. Poté následuje praktická část práce, která je věnována terénnímu výzkumu. Tento výzkum má za cíl poskytnout informace o existenci pomocných artikulačních znaků ve školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice, o způsobu práce s nimi, o jejich současných podobách a o jejich ukotvení ve vzdělávacích programech jednotlivých škol. V závěru práce pak dochází ke shrnutí zjištěných poznatků a k jejich usouvztažnění s již dostupnými informacemi z literatury.This bachelor thesis applies to issues of helping articulation signs, which belong to phonemic system. For better notion how the helping articulation signs work are they given into opposition with other phonemic systems, like Cued Speech and Hand-Mund System. The helping articulation signs often occur with finger alphabet so in this thesis is a mention of this graphic system in opposition with helping articulation signs. Thereafter is a practical section of the thesis which is dedicated to a field research. The target of the research is to provide information about existence of the helping articulation signs at schools for students with a hearing impairment, about ways of working with them, about their contemporary forms and about their capturing in educational programs of single schools. At the end of this work comes to a summary of found information and their application to accessible information from literature sources.
Keywords:
Deaf; Deaf Comunication Systems; Deaf Education; Finger Alphabet; Hard of Hearing; Hearing Impaired; Helping Articulation Signs; Phonemic Systems; Fonemické systémy; Komunikační systémy neslyšících; Nedoslýchaví; Neslyšící; Pomocné artikulační znaky; Prstová abeceda; Sluchově postižení; Vzdělávání neslyšících
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63987