Název:
Naučné stezky (Využití naučných stezek ve výuce na ZŠ)
Překlad názvu:
Nature Trails (Use of Nature Trails in Teaching in Primary Schools)
Autoři:
Fňukalová, Nikola ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na naučné stezky a jejich využívaní ve výuce na základních školách, přičemž ji lze rozdělit na dvě základní části. Teoretická část se zabývá problematikou naučných stezek, jejich funkcemi, druhy, využitím i jejich historií v České republice. Podstatná část tohoto tématu je věnována pravidlům při budování naučné stezky. Dalšími tématy teoretické části jsou Ochrana přírody v České republice a Environmentální výchova, vzdělávání a osvěta. V tématu ochrany přírody jsem se zaměřila na legislativu ochrany přírody v České republice. Na ni je, mimo jiné, nutno brát ohled při budování naučných stezek. Poslední část pak pojednává o CHKO Žďárské vrchy - oblasti České republiky, kterou jsem si zvolila pro svůj výzkum. Druhá část je výzkumná. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda učitelé chodí v rámci výuky přírodovědných předmětů do terénu. A pokud ano, jak často. Další otázky pak byly zaměřeny na kritéria výběru naučné stezky a na celkové osobní zkušenosti s naučnými stezkami. Klíčová slova: naučná stezka, ochrana přírody, environmentální výchovaThe thesis is focused on nature trails and way of using them for teaching in primary schools, and it can be divided into two main parts. The theoretical part is focused on nature trails, their functions, types, application and also their history in the Czech Republic. Substantial part of this topics is devoted to the rules of building nature trails. Other topics in this theoretical part relate to the nature conservation in the Czech Republic and the environmental education and awareness. Regarding to the theme of nature protection, I focused on the legislation of in the Czech Republic. For it, among other things, must be made allowances when building nature trails. The last section discusses the Protected Landscape Area Žďárské vrchy - area of the Czech Republic, which I chose for my research. The second part of thesis is the research. The aim of the research was to determine whether teachers come while science teaching in the field. And if so, how often. Further questions were focused on the criteria of selection of the nature trail and overall personal experience with nature trails. Key words: nature trail, nature conservation, environmental education
Klíčová slova:
environmentální výchova; naučná stezka; ochrana přírody; environmental education; nature conservation; nature trail