Název:
Spolupráce učitelů jako základ edukačního procesu
Překlad názvu:
Teacher cooperation as the basis of the educational process
Autoři:
Rukavička, Radek ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První - teoretická část vymezuje pojem kooperace a zabývá se otázkou spolupráce a individualizmu ve školním prostředí. Reflektuje dokumenty, které kooperaci explicitně zmiňují. Poukazuje na vliv školní kultury a klimatu na rozvoj kooperace a také se blíže zabývá klimatem učitelského sboru a klíčovou rolí vedoucích pracovníků při spolupráci mezi učiteli. Práce se dále snaží zmapovat důvody k odmítání spolupráce a definovat prostředí podněcující a podporující součinnost mezi učiteli. Současně se pokouší identifikovat překážky, které spolupráci brání. Usiluje o zmapování oblastí a forem kooperace využívaných ve školství a úrovní, na kterých jsou učitelé ochotni kooperovat. Praktickou část tvoří výzkumná sonda zacílená na zjištění současného stavu v oblasti spolupráce učitelů na základních školách hlavního města Prahy a příklad dobré praxe prezentující možnosti spolupráce mezi pedagogy na základní škole v Praze 2.The thesis is divided in two parts. The first theoretical part defines the term cooperation and deals with the question of cooperation and individualism in school environment. It also reflects the documents where cooperation is explicitly mentioned. It shows the influence of school culture and climate on the development of cooperation, and it studies the climate of teacher-staff, and the role of the leadership in teachers' cooperation. The thesis further tries to map the reasons for refusing cooperation and define the environment that would encourage and support cooperation among teachers. At the same time, it identifies obstacles that prevent cooperation. It is aimed at mapping the areas and forms of cooperation used in school systems and various levels in which the teachers are wiling to cooperate. The practical part contains an exploratory study aimed at discovering the actual situation in teachers' cooperation in Primary/Lower Secondary Schools in the capital city Prague and a good practice examples that present options of cooperation among teachers in a Primary and Lower Secondary School in Prague 2.
Klíčová slova:
formy spolupráce; hospitace; individualizmus; klima školy; kultura školy; kurikulum; oblasti spolupráce; projekt; rezistence; seminář; Spolupráce; týmové vyučování; učitel; úrovně spolupráce; ředitel školy; školní vzdělávací program; areas of cooperation; Cooperation; curriculum; forms of cooperation; head of school; individualism; levels of cooperation; observations; project; resistance; school climate; school culture; school educational program; seminar; teacher; team teaching