Název:
Časopis Veřejné mínění (1946-1948)
Překlad názvu:
The Veřejné mínění (Public Opinion) Journal (1946-1948)
Autoři:
Zajíčková, Hana ; Škodová, Markéta (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce přibližuje teoretické koncepty veřejného mínění, jeho historii a počátky výzkumu u nás a v zahraničí. Popisuje okolnosti vzniku, fungování a zániku Československého ústavu pro výzkum veřejného mínění, jenž vznikl pod vedením Josefa Kopty a spadal pod I. odbor Ministerstva informací. Dále především nabízí detailní pohled na časopis Veřejné mínění, jenž u nás vycházel mezi lety 1946 - 1948 a jehož vydavatelem byl zmíněný ústav. Mezi osobnosti spojené s ústavem a časopisem patřili Čeněk Adamec, Bohuš Pospíšil a Milan A. Tesař. Časopis v té době představoval celoevropský unikát, žádný jiný ústav tehdy nevydával časopis podobného formátu, jenž by jako hlavní téma pojímal problematiku veřejného mínění. Jednalo se o odborně-popularizační periodikum, jež bylo určeno odborné i laické veřejnosti. V jednotlivých podkapitolách je přiblížen konkrétní obsah časopisu, který se mimo jiné skládá z odborných statí různého charakteru, ze zpráv o domácích a zahraničních výzkumech, z ohlasů čtenářů a dalších rubrik. Zvláštní pozornost je věnována informacím, jež souvisí s oblastí médií.This thesis approaches the theoretical concepts of public opinion, its history and origins of public opinion research in the Czechoslovak Republic and abroad. It describes the circumstances of the creation, operation and termination of the Czechoslovak Institute for Public Opinion Research, which was established under the leadership of Josef Kopta and came under the I. Department of the Ministry of Information. More particularly provides a detailed view of The Veřejné mínění Journal, which was published between 1946 and 1948 and the publisher was the institute. Among the personalities associated with the institute and the magazine belonged Čeněk Adamec, Bohuš Pospíšil and Milan A. Tesař. The journal represented a Europe-wide unique. No other institution published a similar format of the journal, which conceived as the major topic of public opinion. It was a professional and popularization journal, which was addressed to experts and the general public. Individual subsections describe the specific content of the journal, which, inter alia, consist of professional articles of various kinds, reports on domestic and foreign researches, comments from readers and other sections. Special attention is given to information related to the field of media.
Klíčová slova:
mínění; průzkum; průzkum veřejného mínění; veřejné; Veřejné mínění; výzkum; výzkum veřejného mínění; Ústav pro výzkum veřejného mínění; časopis; Institute for Public Opinion Research; journal; magazine; opinion; poll; public; Public Opinion; public opinion poll; public opinion research; research