Název:
Nestabilita postav v tvorbě Sama Sheparda sedmdesátých let
Překlad názvu:
Instability of Character in Sam Shepard's Work of the 1970s
Autoři:
Lauer, Martin ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The purpose of this thesis is to undertake a thorough analysis of Sam Shepard's approach to the character in a selection of his plays from the 1970s. Instead of approaching characters as compact entities with fixed character features the thesis focuses on their instability and changeability and attempts to ascribe characters' transformations to dynamic non-subjective forces and to identify ego-loss as a partially liberating process that nonetheless confronts the characters with the unknown and is accompanied by fear of self-loss. From the theoretical vantage point of the collaborative writings of Gilles Deleuze and Félix Guattari, the thesis equates the transformations of Shepard's characters and their inability to locate the "self" with the schizophrenic experience. As a musical genre based on variability, jazz, as well as its inherent form of expression, improvisation, are utilized as points of departure in the analysis of characters' instability in plays Suicide in Bb and Angel City. Furthermore, in Angel City, the phenomenon of film in the USA and the desire for success and fame intensified by it are perceived as instruments of manipulation and illusion, which characters easily succumb to and which severely alter their sense of reality. Moreover, the environment of filmmaking is introduced as a...Cílem této práce je představit detailní analýzu postav v divadelních hrách Sama Sheparda ze sedmdesátých let s důrazem na jejich psychickou nevyrovnanost a proměnlivost. Nestabilita postav a jejich částé proměny jsou vnímány jako důsledky dynamických nesubjektivních procesů, které probíhají uvnitř postav a způsobují ztrátu jejich ega. Přesto, že tato ztráta subjektivity se jeví částečně jako osvobozující, konfrontuje postavy s neznámým a vyvolává v nich strach ze ztráty vlastního já. Proměny postav a jejich neschopnost uchopit svou vlastní podstatu je přirovnávána k prožitku schizofrenie a je podrobně analyzována z pohledu filozoficko-psychologických děl Gilla Deleuze a Félixe Gattariho založených na jimi ustanoveném vztahu mezi schiforenií a kapitalismem. Jazz a v něm upřednostňovaná forma projevu, improvizace, jsou díky svému důrazu na proměnlivost využity jako jedny z výchozích přístupů pojetí nestability postav, a to zejména v divadelních hrách Angel City a Suicide in Bb. Hra Angel City navíc představuje fenomén filmu v USA a jeho kulturní význam v kontextu umění 20.století. Film jako prostředek intenzifikace touhy po úspěchu a slávě je v této práci nazírán jako nástroj manipulace a jako "továrna" na iluze, kterým postavy propadají a postupně ztrácejí ponětí o realitě. Filmové prostředí je...
Klíčová slova:
Deleuze; deteritorializace; divadlo; film; Guattarri; improvizace; jazz; Sam Shepard; schizofrenie; touha; transformace; Deleuze; desire; deterritorialization; film; Guattarri; improvisation; jazz; Sam Shepard; schizophrenia; theatre; transformation