Název:
Kreativita a kreativní průmysly: redefinice ekonomiky a kultury
Překlad názvu:
Creativity and Creative Industries: Redefinition of Economy and Culture
Autoři:
Kubaš, Mario ; Patočka, Jiří (vedoucí práce) ; Riedlbauch, Václav (oponent) ; Kloudová, Věra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dizertační práce Kreativita a kreativní průmysly : redefinice ekonomiky a kultury vychází z předpokladu, že v současnosti dochází ke změně paradigmatu majícího kořeny v 80. letech 20. století. Práce je rozdělena do tři částí. První analyzuje změnu paradigmatu skrze ekonomickou, kulturologickou a psychologickou optiku. Druhá část, využívající kulturní statistiku, popisuje změny v kulturní konzumaci a participaci. Třetí část nabízí pohled na dva možné scénáře budoucí pozice mainstreamu a svobodné kulturní produkce. V úvodu první části autor pojmenovává čtyři hlavní příčiny probíhajícího paradigmatického zlomu - uvolnění geopolitické situace na přelomu 80. a 90. let způsobující expanzi liberalismu a demokracie; zvýšená míra intelektuální migrace zapřičiňující větší konkurenci mezi vzdělávacími institucemi; digitální revoluce redefinující komunikaci a stanovující jinou dimenzi času a prostoru, zcela konvenující revoluci ekonomické, která zapříčiňuje nárůst obchodu s nehmotnými statky; narůstající zájem o kulturní a kreativní obsahy, jež se stávají zároveň stravou revoluce. Za výslednici těchto procesů autor označuje koncept kreativních a kulturních průmyslů, které tvoří novou symbiózu mezi kulturou a ekonomikou. Práce předkládá všechny důležité modely a přístupy, jenž se snaží pole definovat. Za...A dissertation entitled Creativity and Creative industries: Redefinition of Culture and Creativity presents a current paradigmatic shift, deep-rooted in 80th . The study is divided into three main parts. First one analyses a change of paradigm using a cultural, economic and psychological approach. The second part employing a cultural statistics method describes the changes in a cultural consumption and participation. The final part proposes two possible scenarios of a future position of a mainstream cultural production. In the introductory part an author delineates four main reasons of the ongoing paradigmatic shift: the radical change of a geopolitical situation in the break of 80th and 90th causing the democracy a liberalism expansion; an intellectual migration in 90th provoking an increasing concurrence among the educational institutions; a digital revolution redefining the communication principles and their space-time dimension, being at the same time a part of an economic revolution consisting in an enhancing trade of intangible goods; a growing interest in cultural and creative goods becoming a nourishment of current paradigmatic shift. These processes are resulting in a concept of culture and creative industries which represent a new kind of symbiosis between culture and economy. The study...