Název:
Řeč, lateralita, vizuomotorika a čtení u dětí na počátku školní docházky
Překlad názvu:
Speech, laterality, visual-motoric coordination and reading of children at the beginning of school attandence
Autoři:
Siwek, Božetěch ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Miňhová, Jana (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Problematika čtení jako základu gramotnosti je předmětem zájmu lidstva od samého úsvitu jeho dějin. Přes nesčetné výzkumy se zatím nepodařilo plně objasnit všechny zákonitosti, které jsou s podstatou čtení a jeho osvojováním spojeny. Je nepochybné, že jedním z úskalí je značná individuální odstíněnost každého jedince, násobená konkrétními jazykovými a kulturněhistorickými odlišnostmi. Také proto jsou mnohé závěry obtížně srovnatelné a aplikovatelné. Zájem, který je čtení věnován, je nesmírně rozmanitý. Je pokrýván odborníky mnoha vědních oborů, např. pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie, neurologie, lingvistiky, kybernetiky aj. Jsou zkoumány biopsychologické souvislosti, analyzovány jsou jednotlivé percepční a motorické funkce a jejich role v kontextu s ostatními, jsou vyvíjeny a ověřovány nové metody čtení, pozornost se zaměřuje na prevenci obtíží ve čtení, využívány jsou poznatky z oblasti specifických poruch učení. V teoretické části předložené práce bylo pojednáno o základních souvislostech týkajících se čtení. Zabývali jsme se významem, podstatou a současným pojetím čtení, výukovými metodami a hodnocením, specifickými poruchami čtení, lateralitou, připraveností na čtení a prevencí obtíží, perspektivami výuky čtení. V empirické části byly stanoveny výzkumné cíle a hypotézy, nastíněn stav...Reading belongs to the basic elements of the primary education. A number of factors is involved in the mastering of the reading skills and our thesis has focused on some of them. The thesis is divided into a theoretical part and an empiric part. The theoretical part deals with the significance, essence and up-to-date concept of the reading skills, readiness for reading, teaching methods and assessment of the reading skills, reading disorders and possibilities of prevention thereof, modernization and prospects of the teaching of the reading. The empiric part focuses on the issue of speech, laterality, visual-motoric coordination and reading of children. The status of the present solution of this issue has been described, the research goals and hypotheses have been determined, the research methods and the methods of statistical processing have been described. The research has been carried out using a sample of 200 children being at the beginning of their school attendance and had in two stages, namely at the beginning and at the end of the first year of school attendance. Following the analysis and interpretation of the results, the goals and hypotheses have been reviewed, the conclusions and recommendations applicable to the pedagogical practice have been formulated and the ways of the further research have...