Název:
Láska a víra. Erotická motivika v díle Jaroslava Durycha.
Překlad názvu:
Love and faith. Erotic motives in Jaroslav Durych's writing.
Autoři:
Paukerová, Lucie ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce sleduje vztah náboženství a sexuality na vybraném díle katolického autora Jaroslava Durycha (1886-1962). Zabývá se jednak jeho tvorbou esejistickou, jež obsahuje autorův teoreticky zformulovaný koncept umění, jednak jeho díly básnickými a prozaickými, v nichž zkoumá erotickou motiviku a obraz ženy-panny. Cílem práce je ukázat, jak se Durych jako bytostný katolík vyrovnává s tématem sexuality, do jakých kontextů staví smyslnou dívčí krásu a jaké významy erós v jeho díle vytváří. Mimo jiné se práce také zabývá specifickými aspekty a motivy Durychovy erotiky a značnou pozornost věnuje zkoumání dívčích hrdinek, jejichž vzájemná podobnost a zaměnitelnost, ustálený způsob zobrazování a idealizovaný obraz vytváří typickou dívčí postavu Durychových děl - v práci pojmenovanou "nahá dívka", jež je výsledkem propojení erósu, náboženské etiky a motivu chudoby.The present thesis focuses on the relation between religion and sexuality on chosen works of the catholic author Jaroslav Durych (1886-1962). It deals with his essayistic work, which contains the author's concept of art, as well as with his poetry and prose, in which he examines erotic motives and the image of a woman-virgin. The aim of this thesis is to show, how Durych, as a substantive catholic, deals with the topic of sexuality, in which contexts he puts the sensual beauty of a girl and what meaning creates Eros in his writing. Inter alia, the thesis also deals with specific aspects and motives of Durych's erotica and pays a big attention to the analysis of the girl heroines whose mutual similarity and interchangeability, their fixed way of imaging and the idealized image create a standardized woman heroine of Durych's works - called in the thesis "the nude girl", who is the intersection of Eros, the religious ethics and the motive of poverty.