Název:
Theatrum mundi - divadlo jako interpretace světa (kulturologická analýza)
Překlad názvu:
Theatrum mundi - the theatre as a interpretation of the world (culturolgical analysis)
Autoři:
Urbanová, Berenika ; Soukup, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své závěrečné práci jsem se pokusila zmapovat historii metafory Theatrum mundi. Divadlo jako symbol světa nechápu ale jen jak prostředek k tomu jak artikulovat pocity marnosti, ale také jako celý široký kód principu divadelnosti. Lákalo mě spojit literární topos s principy teatrality a spektakularity a také s některými přístupy novodobé vědy, která, ačkoliv může hovořit vědeckým jazykem, pracuje se starou metaforou novými způsoby. Princip divadelnosti naopak chápu jako důsledek uvažování o tom, že svět je divadlo na kterém člověk hraje svou roli. Byl to ale úkol, který se rozhodně komplexně nevejde do tématu pouze jedné diplomové práce. Teorie divadelnosti, problém spektakularity, historie divadla na divadle a hry ve hře a dokonce literární tradice toposu Theatrum mundi jsou obsáhlými tématy, která by vydala na nejednu knihu. Nicméně i přes to jsem se pokusila výš uvedené nějakým způsobem propojit, protože jsem mezi tím vším tušila vnitřní souvislost. Jako zásadní nedostatek jsem pociťovala, že literatura s tematikou popisující princip teatrality / divadelnosti v našem prostředí téměř úplně chybí. Je v podstatě doplňována jen občasně vycházejícími sborníky, které tato témata mapují jen průřezově, ale žádná ze zásadních odborných prací, která by se věnovala problematice teatrality jako takové, do češtiny...The metaphor Theatrum mundi - we all are actors on the scene of the world - is known from Shakespeare's plays but it is an old topos, which is already shown in antcient Greek culture. Theatrum mundi could signify either a turning away from the material world in favour of heaven or the scrupulous study of the visible world; it could emphasize the essential hypocrisity of society as well as the centrialy of human action in the world. History of the metaphor is an interesting excursion to the history of european thinking. Theater metaphor suggests that knowledge is neither a mere reflection of what is known nor a fabrication, but a kind of performance or enactment. In my thesis I tried to focus on the history of this metaphor in the context of theory of theatricality. Theatrum mundi has many conjuctive subjects with others: e.g. "play within a play" and "life as a dream"; theme of spectaculatity implies some basics in sense of political manipulation. In chapter about social roles I tried to give a connection between old metaphoric theme and language of modern science.