Název:
Aktivizující metody ve výuce psychologie
Překlad názvu:
Activating methods in teaching psychology
Autoři:
Pilousová, Alena ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie...The aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal...