Název:
Učební pomůcky pro výuku biologie a ekologie na SOŠ
Překlad názvu:
Teaching Aids for Teaching Biology and Ecology at Secondary Vocational Schools
Autoři:
Jeníková, Eliška ; Němejc, Karel (vedoucí práce) ; Martina, Martina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Prostřednictvím dotazníkového šetření se 23 učitelů biologie a ekologie na středních odborných školách vyjádřilo k problematice učebních pomůcek. Cílem šetření bylo zmapovat druhy dostupných a používaných učebních pomůcek, jakož i zaznamenat požadavky učitelů na změny v portfoliu učebních pomůcek na jejich školách. Respondenti se dále vyjádřili k překážkám, které v používání učebních pomůcek vnímají, či k tomu, zda jsou pravidelně informováni o novinkách v oblasti učebních pomůcek.
V rámci šetření byl zaznamenán výrazně vyšší počet žen než mužů a všichni respondenti uvedli, že mají pedagogické vzdělání. Téměř všichni respondenti vnímali používání učebních pomůcek ve výuce jako efektivní. Nejdostupnějšími učebními pomůckami byly vizuální pomůcky, nejpoužívanějšími byly původní předměty a reálné skutečnosti. Nejméně dostupné a nejméně používané byly auditivní učební pomůcky. Zhruba polovina respondentů se pravidelně informovala o novinkách v oblasti učebních pomůcek. Největší překážkou v používání pomůcek byla nutnost jejich přemisťování.
Navrhovanými opatřeními jsou zejména užší spolupráce vedení škol s učiteli biologie a ekologie při nákupu či modernizaci učebních pomůcek a vybudování odborných učeben, aby nebylo nutné učební pomůcky přenášet.Twenty-three teachers of biology and ecology on secondary vocational schools expressed themselves in the case of teaching aids via questionnaire. Objective of the survey was to chart the teaching aids types that are reachable and useable and to record teachers' requests for changes in portfolio of teaching aids on their schools. Respondents also commented on obstacles they experience in using teaching aids and whether they were regularly informed about news in the field of teaching aids.
Strongly higher amount of women than men was noticed within the framework of survey and all respondents stated they graduated from university with pedagogical orientation. Almost all respondents considered using teaching aids effective. The most reachable teaching aids were visual aids, while the most usable were original objects and real facts. Auditive teaching aids were considered as the less reachable and also as the most rarely used. Approximately half of the respondents were regularly informed about news in the field of teaching aids. The most noted barrier in using aids in general was the necessity of their removal.
Proposed proceedings are especially a better co-operation between schools' management and biology and ecology teachers in question of purchasing or modernizing teaching aids and to build up special classrooms, so that removal of teaching aids would not be necessary.
Klíčová slova:
biologie; ekologie; SOŠ; učební pomůcky; výuka