Název:
Vývoj metody pro posouzení sociální kognice
Překlad názvu:
Developing a method for assessment of social cognition
Autoři:
Czekóová, Kristína ; Pokorná, Zuzana ; Špiláková, Beáta Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Sociální procesy a osobnost 2015 - Otázky a výzvy, Brno (CZ), 2015-09-09 / 2015-09-11
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Přiměřené chování v různých sociálních situacích vyžaduje sofistikované socio-kognitivní schopnosti. Prohloubení našich znalostí o těchto schopnostech vyžaduje nástroje, které nám umožní jejich rozřazení do jednotlivých sociálních a emočních složek. To platí zejména pro empatii, která podle dosavadních předpokladů obsahuje kognitivní a afektivní složku. Multifacetový test empatie (MET) se stále častěji využívá ve výzkumu empatického uvědomění a chování. Jedná se o metodu založenou na vizuálních podnětech, která umožňuje /nměře ní zvlášť kognitivní a afektivní složky empatie. Tato metoda však v České republice nebyla doposud /nformálně validizovaná. V tomto příspěvku popisujeme naše snahy vyvinout českou verzi MET – proces výběru/npodnětového materiálu, vývoj položek a validizaci na základě evaluace vzorku české a slovenské populace. /nVěříme, že výsledná podnětová sada bude na poli budoucího socio-kognitivního a socio-afektivního výzkumu užitečná.Conducting ourselves accordingly in varying social situations demands sophisticated socio-cognitive capacities. Developing our nderstanding of such faculties demands tools that allow us to delineate them into their constituent social and emotional components. This is true particularly of empathy, believed to comprise a cognitive and affective component. The Multifaceted Empathy Test (MET) is used increasingly to investigate empathic awareness and expression. It is a picture-based/nmeasure designed to measure the dissociable cognitive and affective components of empathy independently. Currently, however, there exists no formal validation of the MET in the Czech Republic. To address this gap, this presentation describes the process be/nhind stimulus selection, item development, and validation according to the subjective evaluations of Czech and Slovak sample. /nWe believe that the resulting stimulus set will prove useful for future socio-cognitive and -emotion research.
Klíčová slova:
affective empathy; cognitive empathy; Multiface ted Empathy Test; validity, reliability Číslo projektu: GA15-16738S (CEP) Poskytovatel projektu: GA ČR Zdrojový dokument: Sociální procesy a osobnost 2015. Otázky a výzvy. Sborník příspěvků, ISBN 978-80-210-8298-4